Webbplatsen som sätter barnen i förarsätet

Plan International Sveriges nya webb skulle inte bara vara mobilvänlig och framtidssäker. Den behövde framför allt bli en konverterande och informerande hemmahamn för barns rättigheter och möjligheter.

Det här är Plan Sverige

Alla världens barn ska få växa upp i en trygg miljö, med långsiktig positiv utveckling där de får sina rättigheter tillgodosedda. Det är hjärtat i Plans verksamhet. De arbetar på uppdrag av barn och med utgångspunkt i deras behov. Plan International Sverige är en del av den globala barnrättsorganisationen Plan International som har verksamheter i 75 länder.

  • Digital strategi
  • Arkitektur
  • Design
  • Teknisk produktion
  • Integrationer med Plans egna system
  • Förvaltning

Fadderfokuserat och framtidssäkrat

Plan Sverige hörde av sig till oss på Triggerfish i hopp om att få hjälp med en ny och bättre webbplats. Uppdraget var komplext. Plans verksamhet är omfattande, likaså deras webbplatsinnehåll. Vi behövde komma på lösningar som stöttade verksamheten, underlättade donationer, ökade engagemanget i webbshopen och förenklade möjligheten att bli fadder. Webbplatsen behövde kunna leva över tid samt uppdateras och uppgraderas efter både omvärldens och deras behov. Mobil- och tillgänglighetsanpassning var a och o.

Högkonverterande WordPress-lösningar

Den nya plattformen byggdes i WordPress och med en omfattande WooCommerce-installation för gåvoshop samt med generering av digitala gåvobevis. Den gamla webbplatsens innehåll migrerades och fick ny kostym – utan att tappa värdefull SEO-ranking. Vi utvecklade en ny content hub för nyheter och sociala aktiviteter och en konverteringsvänlig Bli fadder-sida. Eftersom CRO är avgörande för Plan skapade vi också förutsättningar för bättre konvertering och möjlighet till A- och B-testning. Händelsespårning genom Google Tag Manager implementerades och önskade delar kan nu effektivt mätas mot Plans KPIer.

Så går vi framåt

Tack vare den förbättrade trackingen kan vi nu tillsammans med medarbetarna på Plan agera och skapa aktiviteter som driver deras webbplats och organisation framåt. Sedan lanseringen av webbplatsen har vi bland annat också skapat detta:

  • Min sida – ett omfattande projekt där faddrar kan kommunicera med sina fadderbarn samt administrera sitt fadderskap
  • Digital årsredovisning
  • Pass the Mic – en musiktävling för unga med Timbuktu i spetsen
  • Diverse kampanjer
  • Autogiro och signering av avtal

Vi på Plan ställer höga krav på Triggerfish. Vi är själva kunniga och vet vad vi är ute efter vilket vi tror är uppskattat hos Triggerfish. Vi lär av varandra.

Intresserad av ett samarbete?

Hör av dig till mig för att diskutera ert projekt eller önskemål.

Jakob Pernvik
VD/Strateg
jakob.pernvik@triggerfish.se
+46 (0) 706 05 59 63

Jakob Pernvik