Svemester i anrik skidort

Så skapade vi en webb för hela Funäsdalens utbud med syfte att locka turister både sommar som vinter.

Branta berg och djupa dalar

Funäsdalen är en av Sveriges mest legendariska fjällbyar med anor hela vägen tillbaka till 1940 talet. Det ligger nära den norska gränsen, i hjärtat av Härjedalen, och har därför en stark sydsamisk kultur. Berget som anläggningen kretsar kring är faktiskt ett av de brantaste som svenska fjällen har att erbjuda, bergets karaktär lockar därför otaliga vintersport entusiaster årligen.

  • Analys och inläsning
  • Målgruppsanalys
  • Konverteringsanalys
  • Koncept, UX och UI
  • Teknisk produktion
  • Långsiktig förvaltning och optimering

Vårt uppdrag

Vårt samarbete med Funäsdalen började med en rad workshops med Funäsdalens ledning. Syftet vad att definiera och förstå deras varumärke, löfte, målgrupper och erbjudande.

Önskemålet var att deras nya webbplats skulle sticka ut designmässigt från andra skidanläggningar. Den nya designen tar därför ordentligt med plats, den är rent av kaxig. Bildspråket, den starka orangea färgen, tydligt typsnitt och effekter är några saker som lyfter webbplatsen till en ny nivå. Målet var att få webben att kännas lika fartfylld som en dag i backen.

Tanken var också att vi skulle besöka Funäsdalen under projektets gång. Dessvärre krockade det med den pågående pandemin. Vi hoppas dock uppleva deras fantastiska fjällvärld i framtiden istället.

Snörapporten ger dig dagsfärsk info

En önskan som uppkom under arbetet med webbplatsen var att få till en yta där besökare snabbt skulle kunna få information om exempelvis pistinfo. snömängd och aktiviteter. Ur det föddes fliken På plats. Sidan är integrerad mot SLAO, Svenska Skidanläggningars Organisation.

Sömlös bokningstjänst

Nya funäsdalen.se är även integrerad mot bokningstjänsten bookvisit. För att hålla en enhetlig och smidig övergång mellan bokningstjänsten och webbplatsen är även bokningssidan uppdaterad med rätt färger och fonter.

Utmaningar i projektet

En av utmaningarna som Funäsdalen hade med sin gamla webbplats var att leda besökaren rätt oavsett säsong. Man upplevde att det var svårt att veta när det var ett bra läge att gå från vinter- till sommarkommunikation och vice versa.

Utmaningen låg i att undvika duplicerat innehåll, hålla en god SEO-balans samt inte tappa besökare som är mellan två säsonger. Lösningen blev en contentstrategi som möjliggjorde att både sommar- och vintersäsongsbaserade sidor var igång samtidigt. Med enkla medel kan man sedan byta fokus mellan säsonger utan att tappa rankning.

Newsletter

Få senaste nytt rakt i inkorgen!

Håll dig uppdaterad kring vad som händer hos oss genom att signa upp dig på vårt nyhetsbrev.