Konverterings­optimering

Konvertering handlar om att få dina besökare att göra det du vill. Det är ett samspel mellan funktionalitet, design och tillgänglighet. Vi tar därför avstamp i dina affärsmål och målgruppsinsikter, plussar på data, analyser och en gedigen konverteringsutvärdering och kan på så vis optimera din webb och öka konverteringsgraden.

Optimering ur flera perspektiv

Din webbplats konverterar inte. Insikten är ett skräckscenario för alla verksamheter och faktiskt vanligare än du tror. Det handlar inte om att dina målgrupper inte besöker din sajt, problemet är att de verkar fastna någonstans på vägen. Frågan är var?

För att få fram svaret gäller det att se på konvertering utifrån en rad olika områden:

  • varumärke
  • position på marknaden
  • erbjudande
  • målgrupp
  • informationsarkitektur och paketering av innehåll
  • best practice inom konvertering
  • design

Men först, vad är konverteringsoptimering (CRO)?

Konvertering handlar om att få besökare på en webbplats att utföra något som du bestämt, exempelvis klicka på en knapp eller fylla i ett formulär. Konverteringsoptimering, eller Conversion Rate Optimization (CRO) på engelska, handlar därmed om hur du på olika sätt kan förbättra förutsättningarna för den där besökaren. Du kanske ska skala bort onödiga steg i en process eller förbättra copyn på en knapp. Allt för att öka konverteringsgraden.

Konverteringsgraden är i sin tur ett mått på hur stor andel av dina besökare som utför det du vill. Det är alltså ett mått som vi använder för att mäta vilka effekter våra insatser får. Men eftersom ingen webbplats är den andra lik så finns det ingen optimal konverteringsgrad. Vi skräddarsyr därför lösningar som passar just dig och som ligger i linje med benchmarks i din bransch.

Allt börjar med webbanalysen

För att komma närmare svaret på vad som kan öka din konverteringsgrad börjar vi alltid med att samla in det vi vet om målgruppens beteenden. Med hjälp av Google Analytics, Hotjar eller andra verktyg sammanställer vi underlagen för att få koll på detaljer och helhet.

Konverterings­utvärdering (konverterings­audit)

Här kommer faktiskt en av våra viktigaste tjänster in, en du kanske inte ens visste att du behövde – förrän nu: konverteringsutvärderingen.

Du är nämligen inte ensam om att investera mängder av tid och pengar i digital marknadsföring. Det som skiljer agnarna från vetet är de som kan bevisa att insatserna gör skillnad. Att din ROI matchar utgifterna.

När en besökare kommer till din webbplats kan du inte alltid förvänta dig att de gör som du vill. Med hjälp av en utvärdering hjälper vi dig kartlägga deras väg och hitta vilka moment som får dem att backa undan. Kartläggningen utgår från både kvalitativ och kvantitativ data, tillsammans skapar de en bild av din nuvarande och önskade kundresa.

Hjälper dig få syn på webbplatsens möjligheter

Utvärderingen ger dig en detaljerad rapport med motiverade ändringsförslag.

Du får bland annat koll på:

  • var dina kunder fastnar eller hoppar av
  • vilka konverteringspunkter som behöver justeras för att få kunderna att glida igenom kundresan
  • vilka verktyg du kan använda för att följa och analysera dina viktigaste konverterings-KPI:er och mätetal
  • idéer på vilka A/B-test du borde genomföra på din webbplats.

Skapar förutsättningar för design som övertygar

Som du märker handlar inte optimeringen bara av funktionalitet, utan också design. Konverterande design, persuasive design på engelska, handlar enkelt uttryckt om att designa för människors beteende. Vi människor är som bekant känslodrivna varelser, vare sig vi gillar det eller ej. Därför måste känslorna få vara med och styra.

Vi börjar därför med att lära känna din målgrupp för att förstå vad som motiverar dem att ta action. Sedan tar vi all den kunskapen och inkorporerar den i en design som bidrar till optimal konvertering genom hela kundresan.

I praktiken betyder det att varenda designkomponent är strategiskt placerad på sajten för att maximera effekten och konverteringen. Det här inkluderar exempelvis:

  • Bilder
  • Färgscheman
  • Texter
  • Tonalitet
  • Navigation
  • Och så klart, Call-to-actions

Vi skapar den ultimata varumärkes­upplevelsen

Konverterande webbplatser är vad vi jobbar med. Varenda dag. Vi har jobbat med mängder av företag, organisationer och varumärken. Vi har transformerat deras webbplatsdesign så att de idag engagerar och övertygar besökare att genomföra köp, skänka den där hundralappen eller bli faddrar. Med oss på Triggerfish får du inte bara en webbplats där kunder genomför engångsköp av produkter och tjänster. Vi får dem att komma tillbaka, om och om igen.

Vad väntar du på?

Att slänga iväg ett mejl är första steget mot att öka konverteringen på just din webbplats.

Kontakta oss