Google Analytics Audit

Det bästa sättet att veta hur din webb mår är att ha en uppdaterad Google Analytics-implementation på sidorna. Med vår audit, eller granskning, av implementationen får du syn på vilka inställningar som funkar och vilka du bör satsa ytterligare på för att få så heltäckande och rättvisande data som möjligt.

GA-granskningen alla borde göra

Vi vet att många lägger in kod från GA på sina webbsidor (den delen är ju som bekant ganska enkel) men sedan glömmer de antingen bort implementationen helt och hållet, eller inte har en aning om hur de ska tolka all data som rullar in (för den delen är ganska svår). Dessutom förändras ofta webben i högre takt än du ser över mätningen vilket gör att datan i många lägen blir missvisande.

Audit är receptet på relevant och pålitlig data

Den här tjänsten löser båda problemen. Vi ser över hela implementationen och kommer med förbättringsförslag. Målet är att du ska känna dig trygg med att siffrorna du ser ger dig underlagen du behöver för att kunna fatta datadriva beslut. Vi har expertisen att analysera och konfigurera Google Analytics för alla typer av webbplatser, inklusive de med en blandning av många komplexa system bakom skalet.

Så granskar vi Google Analytics

Vi använder ett granskningsverktyg i form av en mall i Google Sheets. Med hjälp av en tilläggstjänst för Google Sheets, Supermetrics, kan vi använda mallen för att först ladda in mängder av data från din konfiguration och sedan få ut en checklista bestående av 12 punkter. Den kallas Google Analytics Audit Checklist.

Checklistan visar en omfattande sammanfattning av vilka tester som webbplatsen klarade och  vilka som fallerade. Det här hjälper oss se vilka typer av actions vi behöver göra för att ta din webb från krasslig till kry.

De 12 punkterna på checklistan är:

  • General Data Protection Regulation
  • Subdomains and Google Analytic Property
  • Content Grouping
  • Exclude URL Query Parameters
  • Unrealistic Bounce rate
  • Not Set Landing Pages
  • Channel Grouping
  • Referral Exclusion
  • Tracking Code
  • Ecommerce Data
  • Goals Setup
  • Event Setup

Då borde du checka av hur webben mår

Det går givetvis inte att se över mätningen varje gång du ändrar minsta lilla detalj på din sajt. Men. Här listar vi några tillfällen då det verkligen kan vara en god idé att se över hur webben presterar:

  • Din webbplats har genomgått större innehålls- och/eller designförändringar.
  • Du har uppdaterat den med nya insticksprogram (plugins).
  • Dina förväntningar och mål har ändrats.
  • Det var ett bra tag sedan du såg över dina GA-konfigurationer och vill bara säkerställa att allt ser rätt ut.