Det är ingen nyhet att Google Analytics är viktigt. Det är inte heller en nyhet att det är helt avgörande att någon på företaget har KOLL på hur man omsätter all data till handling. Ändå är det ofta här skon klämmer. Men lugn, här kommer lösningen: Google Analytics Audit.
Den innebär lite skämtsamt att vi stoppar in all data från Google Analytics i en tvättmaskin och ut kommer rena, fina, RÄTTVISANDE siffror. Fläckarna, exempelvis duplicerad data, spindlar, robotar och intern trafik som stökar till, är nu puts väck.
Det är nämligen först då som du kan börja lita på det du ser.
Men vi tar det från början. Google Analytics ger dig som bekant detaljerad kunskap om dina besökare, till exempel:
- vilka intressen de har
- var de befinner sig
- vilken enhet de använder
- hur de hittade till dig och vad de försvinner vidare till.
Dessa insikter använder du, och många andra, som “sanning”. GA blir den ultimata källan till kunskap. Och varför inte?! Det är ju Google vi snackar om – internetgudens gåva till den digitala människan. Men vad händer om siffrorna i själva verket är missvisande?
Om datan innehåller anomalier som gör att du de facto skapar actions som inte alls gör det jobb du förväntar dig?
Läskig tanke, eller hur?
Vår audit ser till att det inte händer. Att du får ett GA-konto som är uppdaterat, rätt inställt, som rensar och blockar det som rensas och blockas ska och som ger dig precis det du behöver för att maximera engagemanget och öka konverteringarna.
Läs mer om Google Analytics Audit