Nulägesanalys
Att webbplatser håller hög kvalitet, är relevanta och användarvänliga är avgörande för både besökare och sökmotorer. Men vad betyder det egentligen och hur ska du göra för att nå dit? En nulägesanalys hjälper dig på traven.
Att webbplatser håller hög kvalitet, är relevanta och användarvänliga är avgörande för både besökare och sökmotorer. Men vad betyder det egentligen och hur ska du göra för att nå dit? En nulägesanalys hjälper dig på traven.
Enkelt uttryckt är en nulägesanalys en omfattande undersökning av er webbplats och dess funktionalitet. Den ger dig en solid bas för att kunna ta smarta beslut om fortsättningen. Resultatet hjälper dig bestämma var tid och pengar bör läggas, både på kort och lång sikt, och en konkret plan för hur ni kan optimera er webbplats för att öka er synlighet, konvertering och försäljning.
Vi tittar på ett antal olika aspekter, exempelvis inkommande länkar, titlar, innehållsdjup, transaktioner och sökordsranking. Vi använder mängder av olika verktyg för att få en så klar bild som möjligt om vad som händer på din sajt, till exempel SEMRush, Google Analytics och Google Search Console. När vi sedan aggregerar datan får vi möjlighet att se hur webbplatsen mår – på riktigt. Det ger dig beslutsunderlag till varenda sida på hela din sajt.
På övergripande nivå innebär det att du får koll på:
Nulägesanalysen kan göras vid flera tillfällen. Ofta sker den i början av projektet för att förstå hur befintlig webb presterar och vilka förbättringar som bör ha högst prio. Den kan också göras under resans gång då du av olika anledningar vill veta vad som fungerar och inte, det här är en bra temperaturmätare för dig som är befintlig kund. Hör av dig till din projektledare om du vill veta mer.
Oavsett tillfälle så bidrar nulägesanalysen till att du kan ta strategiska beslut som baseras på insikter – inte gissningar.
Vissa webbplatser läses, delas och används i betydligt högre utsträckning än andra. Dessa besökarmagneter lyckas med något som ibland känns lite luddigt men som definitivt är avgörande för webbplatsens framgång, nämligen att hålla hög kvalitet, både på teknik och innehåll.
Hand i hand med detta går synlighet. Högkvalitativa webbar gillas av Google och det Google gillar, ja det premieras i sökresultaten. Det gäller därmed att ringa in vad som är hög kvalitet för just din webb. Nulägesanalysen är den givna ledsagaren i det arbetet.
Vi använder mängder av olika verktyg för att få en så klar bild som möjligt om vad som händer på din sajt, till exempel:
När vi sedan aggregerar datan får vi möjlighet att se hur webbplatsen mår – på riktigt. Det ger dig beslutsunderlag till varenda sida på hela din sajt.
Vi tar gärna ett snack över en kopp kaffe och pratar vidare om hur analysen kan bidra till just din affär.