SEO-analys

Undrar du varför din webbplats inte rankar bra på Google? Felet är ofta en haltande sökmotor- och sökordsoptimering. Vi hjälper dig identifiera svagheterna, kommer med måldrivna åtgärdsförslag och hjälper dig klättra uppåt i träfflistan.

Därför ska du jobba med sökmotor­optimering

Med en välfungerande strategi kan dina digitala kampanjer få enorma resultat på sista raden i bokslutet. Det här gäller särskilt om du är ett litet företag eller verkar i en väldigt nischad bransch. SEO-analysen ger dig nämligen möjlighet att tävla med verksamheter som har betydligt större marknadsföringsbudget. Den som vinner är helt enkelt den med bäst koll på söket. Det ska du nyttja.

Så gör du en SEO-analys

Ja, enklast är att be oss såklart. Våra experter kommer på betydligt kortare tid än du se vad som behöver göras och hur. Vi vågar säga att insikterna kommer att dugga tätt, du får det momentum som behövs för att också genomföra ändringarna löpande. Vi kollar även hur din sajt står sig mot konkurrenterna. Vad gör de som inte du gör? Vad verkar det få för effekter? Det vi lär oss tar vi med oss i analysen.

Lästips!
5 steg som hjälper dig sätta sökordsanalysen

Så här jobbar vi med sökmotor­optimering

Efter år av ackumulerad kunskap har vi en process som vi vet funkar. Så här går det till.

Steg 1. Sammanfattar all data i omfattande analysrapport

Vi börjar analysen med att identifiera alla verktyg du använder i dagsläget för att mäta dina digitala kanaler. Det kan till exempel handla om SEM Rush, Google Analytics och Google Console. Vi går igenom all data och paketerar insikterna i en analysrapport som blir grunden för hur vi tar oss vidare.

Steg 2. Gör en grundlig webbanalys

När rapporten finns på plats gräver vi djupare in i din webbplats genom att analysera varje enskild sidas kvalitet, både genom en teknisk SEO-analys och genom On-Page SEO. Det här ger oss en bättre bild av sidans “quality score”, en faktor som Google använder för att ranka dina sidor i SERP:en.

Steg 3. Presenterar konkreta lösningar

Därefter kommer vi med förslag på lösningar som hjälper din sajt att ranka bättre. Det handlar vanligtvis om att:

  • se till att sajten är mobilanpassad
  • ta bort duplicerat innehåll
  • ta bort eller fixa brutna länkar
  • lägga till metabeskrivningar på sidor som saknar dem
  • optimera laddningstiden
  • säkerställa upplösning och webbläsarkompatibilitet
  • validera din HTML-kod
  • säkerställa att ditt innehåll är sökordsoptimerat
  • säkerställa att serverfiler som .htaccess och robots.txt är rätt konfigurerade

Våra SEO-analyser är måldrivna – precis som du

Får att uppnå riktiga effekter är det helt avgörande att du definierar vilka mål du har med sajten och dess sidor. SEO-strategin ska tydligt kopplas mot olika KPI:er och därför börjar vi alltid våra samarbeten med att prata om dina affärsmål.

Lästips!
Hur får jag min webbplats att ranka högre på Google?

Glöm inte skapa innehåll som matchar sök­intentionerna

Men det räcker inte att ha en sökmotoroptimerad sajt om innehållet svajjar. Kvalitativt och engagerande innehåll är såklart bra för konverteringen men dina målgrupper måste hitta dit först. Kärnan i varje framgångsrik SEO-kampanj är därför att hitta nyckelord som matchar dina besökares sökintentioner.

Det här är en sökordsanalys

Sökordsanalys är en process som handlar om att identifiera populära och relevanta fraser och nyckelord som människor använder när de söker efter just din information. Orden och fraserna inkluderas sedan på strategiskt utvalda ställen på dina webbsidor, i både meta data och sidinnehåll. Du sökordsoptimerar helt enkelt din sajt vilket kommer få den att ranka högre på världens mest eftertraktade träfflista – Google´s SERP.

Lästips!
Vad är ett sökord och hur ska jag använda dem?

Nyckelorden gör att kunderna hittar dig

Målet med i princip all innehållsproduktion är att skapa det innehåll som sökmotorn diggar bäst. Innehållet behöver vara relevant och träffsäkert i förhållande till vad dina målgrupper söker på. Att matcha sökintentionerna är helt avgörande för att Google ska förstå att din sida kommer tillfredsställa besökarens behov.

Att optimera för Google är svårare än vad det ser ut

Att hitta orden som sökoptimerar dina sidor kan låta enkelt, men skenet bedrar. Det handlar inte bara om att skriva in några fraser i Google Keyword Planner och välja de som verkar mest populära. Våra sökordsanalyser utgår från långt fler parametrar än så.

Vi kollar exempelvis på faktorer som:

  • long tail-sökord
  • demografi och geografisk plats
  • indexerade sökord
  • relevans och hur många konkurrenter som rankar för specifika ord.

Vi analyserar både gamla och nya sidor

existerande sidor genomför vi en djupgående SEO-analys där vi kollar på allt från URL:er och metabeskrivningar till sidtitel, rubriker (h1, h2, h3) och det faktiska innehållet. Resultatet blir en gedigen samling rekommendationer som dina contentkreatörer kan sätta tänderna i för att effektivisera On-Page SEO.

För nya sidor tar vi istället fram relevanta sökord och fraser med hög sökvolym som matchar det område som du vill öka din synlighet kring. Vi ser till att nyckelorden täpper till de eventuella luckor du har i din SEO-strategi och sammanställer en rapport som du kan utgå ifrån framöver.

… och sökords­optimerar PPC-kampanjer

Om du skulle optimera dina PPC-kampanjer efter varenda relevant sökord som finns så blir det en väldigt dyr affär. Om du istället utgår från vår analys får du koll på exakt vilka ord som faktiskt är värda att satsa på för att maximera din ROI.

Ensam är inte stark

Hör av dig så sätter vi SEO-analysen tillsammans.

Kontakta oss