Hotjar är ett verktyg som används för att visuellt förstå dina besökares beteende. Verktyget är varken komplicerat eller dyrt och är ett mycket bra komplement till Analytics där du oavsett kunskap kan förstå hur besökarna beter sig på din webbplats.

Här kan du på ett enkelt få vyer och insikter som skapar en värdefull överblick över dina besökares beteenden. Detta kan vara väldigt användbar information om du vill tex vill analysera utifrån konvertering eller informationsstruktur. Här följer några exempel på smarta funktioner du kan använda dig av:

Heatmaps

Heatmaps är ett bra sätt att förstå vad besökare vill och gör på din webbplats genom en visuell representation av deras klick, och hur de scrollar. Hur långt ner de skrollar, skrolldjupet, kan vara väldigt användbar information. Många gånger placeras viktigt innehåll alldeles för långt ner på sidan, vilket gör att väldigt få besökare överhuvudtaget tar del av informationen.

Välj att analysera besökarnas beteenden i mobilt vs. desktop.

Inspelningar

Ett annat sätt att få överblick över hur besökarna beter sig på din webbplats är att spela in och spela upp hur besökaren skrollar, hur de rör musen och vad de klickar på. Genom att studera filmerna kan du sedan enkelt upptäcka var på dina besökare har problem.

Var i tratten tappas besökarna?

De flesta webbplatser har någon form av köpflöde, med flera olika steg. Med hjälp av Hotjar (ofta i kombination med GTM) kan man förstå varför en besökare inte genomförde sitt köp. Var tappade vi besökaren? Med Hotjar kan detta enkelt analyseras och därmed blir det enklare för dig vidta åtgärder för att öka konverteringen. Att genomföra A/B tester, spela in, analysera och förbättra.

Analys av formulär

Att skapa det ultimata formuläret är en konst i sig och att analysera hur besökarna faktiskt fyller och hur de ev. misslyckas är ovärderligt.

Med hjälp av Hotjar kan man se vilka formulär som skapar problem och till och med olika formulärfält som besökarna har svårt att fylla i. Du får då bland annat statistik på hur lång tid ett fält tog att fylla i och hur många gånger som besökarna inte lyckats att göra detta på rätt sätt.

Snabba undersökningar och frågeformulär

Med Hotjar kan du också enkelt skapa undersökningar på din hemsida. Enkla frågor kan ge dig många uppslag kring vad du behöver göra för att förbättra användarupplevelsen. Det går också att skapa mer djupgående enkäter med hjälp av frågeformulär, som lämpligen presenteras strax innan besökarna lämnar webbplatsen. Detta är ett bra sätt att förstå eventuella invändningar eller funderingar som besökarna kan ha kring din webbplats.

Hotjar är ett enkelt verktyg att använda och finns i en gratis- (free trial i 2 veckor), en pro- och en businessversion. De har väldigt bra service och support och du får snabbt svar på frågor, oavsett om du använder gratisversionen eller betal.

Triggerfish och Hotjar

Vi hjälper våra kunder att analysera data och komma med råd kring hur vi kan tweaka för att förbättra användarvänligheten och konvertering. Vi brukar rekommendera att köra 2 veckor free trial inför ett projekt och därefter köpa en betalversion efter lansering.