WorldSkills Sweden kom till Triggerfish med ett uppdrag att ta fram en ny digital plattform för worldskills.se. Drivkrafterna bakom projektet var att skapa en webb som tydligt presenterade WordSkills uppdrag och stödjer deras mission att öka attraktionskraften för yrkesutbildningar.
WorldSkills Sweden driver ett antal initiativ däribland Yrkes-SM, Yrkeslandslaget, DinTalang och YourSkills. En viktig del i uppdraget var att lyfta fram den bredd av initiativ som WorldSkills Sweden bedriver för att visa på fördelarna med en yrkesutbildning.
Triggerfish och WorldSkills Sweden genomförde en rad workshops för att tillsammans definiera syfte och mål med den digitala närvaron samt tydliggöra de olika målgruppernas drivkrafter samt behov. Utifrån genomförd analys och insikter tog Triggerfish fram manér, koncept, design och UX.
Resultatet av projektet innebär att WorldSkills Sweden fått en digital plattform som speglar det stora uppdrag man har samt att lösningen är enkel att jobba med för att publicera och sprida content.
– Att få jobba med WorldSkills Sweden har varit otroligt inspirerande då uppdraget att stärka yrkesutbildningar är en viktigt samhällsfunktion, säger Jakob Pernvik på Triggerfish.
Ida Olsson på WorldSkills Sweden beskriver projektet och samarbetet med Triggerfish:
– Att ta fram vår nya webbplats var ett spännande webbprojekt med en tajt tidplan. Vi hade genom hela projektet ett gott samarbete med regelbundna avstämningar. Jag upplevde ett stort engagemang från Triggerfish sida att skapa en webbplats som svarade på våra behov. Nu har vi en webbplats som visar upp alla våra initiativ och med tydliga ingångar för våra olika målgrupper, ett nav för vad WorldSkills Sweden är och gör helt enkelt.