Världens just nu viktigaste webbplats?

Säg hej till Världsnaturfondens nya högkonverterande webbplats där djurens och naturens välmående spelar huvudrollen.

wwf.se - en säker källa till kunskap

Bevara världens biologiska mångfald. Verka för att förnybara naturresurser används på ett hållbart sätt. Minska föroreningar och ohållbar konsumtion. Det är inga små ämnen vår kund Världsnaturfonden i Sverige arbetar med. Därför blev det extra viktigt att skapa en webb som erbjöd en användarvänlig och tillgänglighetsanpassad upplevelse med rum för alla hjärtefrågor. En plats där insamling och utbildningsmaterial kunde samsas med hållbara semestertips och aktuella nyheter. En plats som gjorde rättvisa av WWFs arbete för en levande planet.

  • Analys och strategi
  • Koncept
  • Design
  • Teknisk produktion
  • Contentmigrering
  • Optimering

Digital partner med helhetsansvar

Resultatet blev en ny omfattande digital plattform som dels fungerar som en säker informationskälla om WWFs arbete både nationellt och internationellt, dels skapar de finansiella förutsättningar som krävs för att nå WWFs uppsatta mål.

Allt började våren 2018 när WWF sökte en ny digital byrå som kunde hjälpa dem lansera nya www.wwf.se. De behövde någon med stor vana av att driva omfattande projekt där parallella spår, samarbete med tredjepartsleverantörer och avancerade integrationer var vardagsmat. Uppdraget var som gjort för oss. Vi jobbade agilt, delade upp arbetet i 13 mindre delprojekt och satte effektmål på respektive projekt för att enkelt kunna följa framstegen.

Optimerade betallösningar och omfattande integrationer

Projektet började med en djupgående analys av vad målgrupperna vill ha och behöver. Eftersom webbplatsen skulle tillgodose allt från media, lärare och elever till att fungera som ett viktigt verktyg i att påverka allmän opinion ställdes stora krav på navigation och tillgänglighet. Den skulle dessutom förenkla målgruppernas engagemang.

Därför skapade vi flera integrationer mot olika system och betallösningar, bland annat WWFs medlemssystem. Vi byggde ett flöde där varje order exempelvis kopplades till unika kampanjkoder beroende på valt belopp, premie och typ av gåva. Varje gåva och fadderskap fick också unika tacksidor och tackmail för att WWF skulle kunna arbeta strategiskt med riktad kommunikation. För de gåvor som har gåvobevis kan man nu skriva personliga hälsningar, välja motiv och förhandsgranska resultatet.

Skriva nytt, flytta, skriva om

Ny sitemap, sökordsanpassa text och migrera mängder av innehåll var en stor del av projektet, detta utan att tappa SEO-rankingen. WWF har med sitt världsomspännande arbetsområde mängder av lärorikt, fascinerande och viktigt innehåll som förtjänade att hittas, läsas, lyssnas och tittas på. Konverteringsvänliga ingångar och ett sökvänligt gränssnitt blev därför givna parametrar i arbetet.

Högre konverteringar och fortsatt förtroende

Effekten av den nya webbplatsen visade sig direkt. Det har blivit väsentligt fler konvertering och som en bonus säger WWF själva att deras medarbetare i högre utsträckning använder webben i sitt dagliga arbete. Vi har fått förtroendet att fortsätta att utveckla, konverteringsoptimera och förvalta webbplatsen och arbetar dessutom löpande med digital rådgivning till WWF. Ett samarbete som vi både är glada och otroligt stolta över att vi fortsätter att ha.

Vi valde Triggerfish i en gedigen upphandlingsprocess med ett antal uppsatta kriterier och vi kände redan vid första utkasten på nya sajten att de förstod oss och vår verksamhet. Vår nya webbplats ger oss de rätta förutsättningarna att bedriva en effektiv digital kommunikation.