Sedan 1916 har tidningen Biblioteksbladet varit en drivande kraft i debatten om Sveriges bibliotek. De vill påverka, ifrågasätta och sprida kunskap kring biblioteksnäringen, något som deras nya webbplats behövde spegla. Så här gjorde vi.
Biblioteksbladet är tidningen för alla som jobbar inom biblioteksnäringen i Sverige.
Sedan 1916 har tidningen Biblioteksbladet varit en drivande kraft i debatten om Sveriges bibliotek. De vill påverka, ifrågasätta och sprida kunskap kring biblioteksnäringen, något som deras nya webbplats behövde spegla. Så här gjorde vi.
Triggerfish jobbar sedan länge med Svenska biblioteksföreningen biblioteksforeningen.se Det var därför extra roligt när deras medlemstidning Biblioteksbladet sökte en ny samarbetspartner för sin nya webbplats och valde oss på Triggerfish. Tillsammans med A4, deras partner för den fysiska tidningen, tog vi oss an projektet.
Vi jobbade nära kreatörer och redaktörer på A4 för att säkerställa att den digitala upplevelsen var i linje med tidningens. Vi analyserade hur andra digitala tidningar utformades och tog fram en tidsenlig och flexibel design med syfte att bättre lyfta Biblioteksbladets kärnverksamhet: att påverka och skapa debatt. Nyheterna fick därför en upplyft plats på startsidan.
Den viktigaste delen på webbplatsen var givetvis hanteringen av artiklar. Det blev mycket bakomliggande logik som nu styr var artiklarna visas på webben och med vilket utseende, allt beroende på kategori och placering.
Vi använde AdSanity för att hantera annonser i desktop och mobil samt hämta statistik för att lista de mest lästa artiklarna. Vi integrerade även Mailchimp för anmälan till nyhetsbrev.
Eftersom en stor mängd artiklar skulle flyttas från den gamla till nya webbplatsen, och dessutom hamna i en ny bättre struktur, behövde vi lösa en så smidig och automatiserad process som möjligt. Det tog sin lilla tid men till slut hittade vi en logik och upplägg som fungerade.
En annan utmaning som också hängde samman med artiklarna var att lösa en tillräckligt flexibel lösning för redaktörerna att hantera texterna redaktionellt samtidigt som det skulle se bra ut i alla enheter och webbläsare. Till exempel behövde färger, typsnitt och bildformat styras av kategori, innehåll i höger- och vänsterspalt skulle kunna anpassas beroende på typ av sida, det behövdes logik för att artiklar inte skulle listas dubbelt, balktexter skulle kunna aktiveras och särskilda ingresser användas för olika listlägen.
Lösningarna för alla artiklar hade kanske inte blivit så bra om det inte var för att vi fick möjlighet att jobba tätt tillsammans med de redaktörer som skriver och publicerar dem. Det var otroligt värdefullt att få ta del av deras långa erfarenhet av redaktionellt arbete. Deras kunskap om branschstandard och tydliga behovsbild för vilken flexibilitet och vilka möjligheter som behövdes på artikelnivå genomsyrade både design- och utvecklingsfasen. Vi är otroligt stolta över resultatet!