Elbolaget som ger sitt överskott till välgörenhet

Elbolaget GodEl ger all sitt överskott till välgörenhetsorganisationer. Det gillar vi skarpt! Att vi dessutom är deras webbyrå är gott.

Uppdrag för GodEl signup

Ju fler abonnenter, desto mer överskott till välgörenhet

Vi har sedan många år hjälpt GodEl, elbolaget som ger sitt överskott till välgörenhetsorganisationer, med sin digitala närvaro och med utveckling samt optimering av webbplatsen. Under 2024 har vi tagit steg för ännu bättre kundupplevelser.

Behov

GodEl såg ett behov av att förbättra nykundsflödets konvertering, det vill säga att optimera det steg där besökare faktiskt blir kunder. Målbilden var att skapa en upplevelse som gör att det blir enklare att bli kund och att kunden direkt får veta att man faktiskt bidrar till något gott. GodEl ger nämligen överskottet till välgörenhet och kunden får vara med och bestämma var pengarna ska gå. Som en unik del av köpresan blev det här viktigt att synliggöra i en konkurrensutsatt bransch.

Vårt samarbete innefattar

  • Nyutveckling
  • Optimering
  • Tekniska förändringar
  • Drift
  • Uppdrag för GodEl signup
  • Uppdrag för GodEl signup
  • Uppdrag för GodEl signup
  • Uppdrag för GodEl signup
  • Uppdrag för GodEl signup
  • Uppdrag för GodEl signup

Lösning

Grunden till lösningen blev gedigen research och omfattande UX-arbete. Vi har gjort wireframes på alla flöden och skapat prototyper som vi kunnat testa på riktiga användare innan vi påbörjade utvecklingen.

Vi har skapat integration mot flera olika tjänster, adressuppslagning, signering, affärssystem. Det här har även ställt höga krav på kvalitetssäkring från vår sida, att all data är korrekt och att det fungerar väl mot kundens affärssystem.

Vi har valt Sanity som CMS för GodEls signup. En fördel med Sanity är att det går snabbt att sätta upp ett grundläggande ramverk för fortsatt utveckling.

Resultat

Upplevelsen är nu betydligt mer renodlad, det finns inget som stör. All data bearbetas i bakgrunden. Lätt och behaglig design, där guidande steg tar kunden genom hela köpet, gör att de höga lagkraven på transparens kring prissättning kan tillgodoses – utan att förvirra. Kunden kan nu enkelt se vilket elpris som gäller för just sitt elområde, samt vilken uppskattad månadskostnad man beräknas få. Något som krävt mycket teknisk logik i bakgrunden.

Och om man får tro kunderna är det nu faktiskt roligare att byta till just GodEl. Mission accomplished.

Se resultatet på godel.se/signup

Läs mer om vårt samarbete

Intresserad av ett samarbete?

Hör av dig till mig för att diskutera ert projekt eller önskemål.

Jakob Pernvik
VD/Strateg
jakob.pernvik@triggerfish.se
+46 (0) 706 05 59 63

Jakob Pernvik