App för alla Sveriges plattsättare

BKR (Byggkeramikrådet) och Triggerfish har jobbat tillsammans i över 10 år. Med ett antal större webbprojekt i bagaget tog vi oss med nyfikenhet an att bygga deras nya app.

Förenklar för medlemmar och höjer servicenivån mot kund

BKR:s roll är att certifiera, utbilda samt ta fram branschregler för Sveriges entreprenörer inom kakel och våtrum. Tillsammans med BKR har vi löst många av deras digitala utmaningar under åren. Den här gången behövde de hjälp med att modernisera hanteringen av så kallad kvalitetsdokumentation.

Appen ger plattsättare och arbetsledare möjlighet att skapa och hantera alla sina projekt och deras dokumentation och kvalitetsdokument via sin mobiltelefon (eller dator för de som hellre vill det) och samla alla sina projekt under ett paraply. Den gör också att konsumenter lätt kan få sitt kvalitetsdokument mailat till sig när jobbet är slutfört.

Byggd i Ionic med React

Triggerfish har byggt appen i Ionic, ett ramverk för native- och web-appar, ihop med React och TypeScript. Valet av Ionic visade sig vara smart. Vi kunde utnyttja biblioteket av UI-komponenter som redan finns i Ionic vilket sparade oss, och därmed BKR, tid. En annan stor fördel var också att vi med endast en kodbas kunde få ut en app till alla de största plattformarna (iOS/Android/Webb).

Till det egna API:et så användes Lumen(vilket är en slimmad version av Laravel) som kommunicerar med både appen och det bakomliggande CRM:et, i det här fallet LIME.

En viktig del av projektet var just integrationen med LIME. Här har Triggerfish och LIME samarbetat tätt, dels för att ta fram bästa möjliga struktur för att hämta ut data från LIME-databasen, dels för att se till att det sker så effektivt som möjligt.

Endast medlemmar har tillgång till appen och loggar sidigt in med bank-id. Vi använder oss av tjänsten ZignSec.

Mer information om appen

Lärt sig (oväntat) mycket om branschen

Det blev tydligt redan tidigt i projektet att det var viktigt att vi fick full förståelse för alla de olika roller och behörigheter som skulle samsas i appen. Djupdykningen i branschen gav oss inte bara en inblick i världen av våtrum och plattsättning utan var också väldigt roligt – något hela projektgruppen här på Triggerfish uppskattade. 

Nu när appen är sjösatt ser vi fram emot fler gemensamma äventyr med BKR!

Eftersom vi arbetat länge med Triggerfish som vår WordPress-partner och känner dem väl var det självklart att höra med dem om de kunde hjälpa oss att utveckla vår nya app. Appen har många kopplingar till vårt CRM-system och det var viktigt med en mycket hög funktionalitet från dag 1 eftersom väldigt många användare behövde använda den direkt vid lansering. Glädjande nog fungerade det mesta mycket bra direkt. Vi fick bra respons från våra medlemmar och Triggerfish var mycket snabba att hjälpa till med småbuggar som dök upp under uppstarten. Vi är mycket nöjda med såväl projektets genomförande som vår nya app!