Sefina - Digipant: värdera ditt guld har aldrig varit enklare.

Digipant är ett nytt varumärke som vi på Triggerfish fått möjlighet att vara med och lansera. Digipant är en del av Sefina Pantbank, Nordens största pantbank med över 130 års erfarenhet, och blir nu en helt ny aktör på marknaden för digitala pantbanker. Deras fokus ligger på cirkulär ekonomi och hållbarhet och fungerar som en ny hörnpelare i Sefinas erbjudande. Slutmålet är att nå fler kundgrupper på en bredare geografisk marknad.

Varumärket Digipant skapades i samband med lanseringen av webbplatsen digipant.se.

Uppdrag för Sefina pantbank - Digipant

Uppdraget

Den 24 januari, på årets fattigaste dag, skulle webbplatsen lanseras. Det gav oss ungefär tre månader att skapa välarbetad, högkvalitativ pantbanksmagi som nu också kommer bli grunden för en mångårig plattformsstrategi från Sefina. Triggerfish uppdrag och leverans har innefattat allt från koncept, idé och grafisk profil till design och utveckling av webbplatsen. Vi har även stått för rådgivning, digital analys och copy.
Riktningen fick ta form under projektets gång, fokus blev på beställning och leverans av pantboxar.

Eftersom pantbanker som fenomen har växt senaste åren var det viktigt att hantera Digipant som ett varumärke som från dag 1 utsätts för stor konkurrens. Vi försökte därför hitta ett uttryck som särskiljer sig från konkurrenterna, fångar besökarnas uppmärksamhet, och ger möjlighet till bra organisk trafik via sökmotorer – samtidigt som det andades Sefina.

Stort fokus har legat på konvertering och tydlighet kring erbjudande och produkt. Utgångspunkten har varit följande tre områden:

  • Varumärkesbyggande
  • Konvertering
  • Driva trafik

Funktionalitet och integrationer

Utöver att webbplatsen såklart består av innehållssidor som förklarar erbjudandet och svarar på besökarnas frågor, så är de primära funktionerna ett integrerat formulär där kunden kan autentisera sig via BankID, samt en integration till SPAR för hämtning av adressuppgifter.

Vi förenklade flödet för beställning via WordPress (på grund av den korta projekttiden) genom att ett email skickas till Digipant vid lagd order. Med en inbyggd funktion för verifiering av email när kunden beställer en pantbox kan Digipant nu också säkerställa att e-postadressen tillhör den som faktiskt lägger beställningen. All uppgifter krypteras och hanteras enligt GDPR och ingenting sparas i WordPress admingränssnitt.

Vad vi hjälpt till med

  • Digital analys
  • Grafisk profil inklusive logotyp
  • Koncept och ide för digital plattform
  • UX-arbete och definiering av kundresa och flöde
  • UI-design för webbplatsen
  • Strategi och definiering av produkt & erbjudande
  • Webbutveckling
  • Integration med bankid
  • Copy
  • Ytterst ansvarig för CRO
Uppdrag för Sefina pantbank - Digipant

Utmaningar att växa med

Det är alltid en balansgång när man ska skapa ett nytt varumärke under ett väletablerat sådant. Vår kanske största utmaning var därför att få Digipant och Sefina att samspela och att kunderna sedan förstod vem som stod för vad, exempelvis att lånet går via Sefina, inte Digipant. Den korta projekttiden har också tvingat oss att våga ändra scope efterhand för att möta den första lanseringsdagen. Det ställer krav på att verkligen våga prioritera, något vi tycker både kund och team har klarat med bravur.

Sedan ska vi inte sticka under stol med att det är en utmaning att ta fram ett nytt varumärke och göra en webbplats på tre korta månader. Lärdomarna är många, och positiva – exempelvis att en tight tidplan kan vara otroligt motiverande för ett team. Peppen var hög på att möta utsatt deadline!

Tre stabila framgångsfaktorer

Tätt samarbete, generös budget och fullt förtroende för varandras kompetenser är framgångsreceptet i det här projektet. Att det dessutom är ett helt nytt varumärke i en spännande bransch har också bidragit till att alla i teamet tyckt projektet varit roligt från start.