Den 24 januari, på årets fattigaste dag, skulle webbplatsen lanseras. Det gav oss ungefär tre månader att skapa välarbetad, högkvalitativ pantbanksmagi som nu också kommer bli grunden för en mångårig plattformsstrategi från Sefina. Triggerfish uppdrag och leverans har innefattat allt från koncept, idé och grafisk profil till design och utveckling av webbplatsen. Vi har även stått för rådgivning, digital analys och copy.
Riktningen fick ta form under projektets gång, fokus blev på beställning och leverans av pantboxar.
Eftersom pantbanker som fenomen har växt senaste åren var det viktigt att hantera Digipant som ett varumärke som från dag 1 utsätts för stor konkurrens. Vi försökte därför hitta ett uttryck som särskiljer sig från konkurrenterna, fångar besökarnas uppmärksamhet, och ger möjlighet till bra organisk trafik via sökmotorer – samtidigt som det andades Sefina.
Stort fokus har legat på konvertering och tydlighet kring erbjudande och produkt. Utgångspunkten har varit följande tre områden:
- Varumärkesbyggande
- Konvertering
- Driva trafik
Funktionalitet och integrationer
Utöver att webbplatsen såklart består av innehållssidor som förklarar erbjudandet och svarar på besökarnas frågor, så är de primära funktionerna ett integrerat formulär där kunden kan autentisera sig via BankID, samt en integration till SPAR för hämtning av adressuppgifter.
Vi förenklade flödet för beställning via WordPress (på grund av den korta projekttiden) genom att ett email skickas till Digipant vid lagd order. Med en inbyggd funktion för verifiering av email när kunden beställer en pantbox kan Digipant nu också säkerställa att e-postadressen tillhör den som faktiskt lägger beställningen. All uppgifter krypteras och hanteras enligt GDPR och ingenting sparas i WordPress admingränssnitt.