Tre små ord som i contentvärlden är superviktiga att tänka på, men som för den ovane kan vara svåra att omsätta i praktiken. Lösningen kommer här: betydelsen av hero, hub och help, hur mycket produktionstid du bör lägga på respektive och hur de bidrar till din samlade innehållsstrategi. Dessutom bjussar vi på en bubblare…

Viktningen hjälper dig hålla produktionsfokus

Vilket innehåll ska göra vad? Vad ska artiklarna på din blogg, dina videos på YouTube eller delningar i sociala medier egentligen göra för jobb? Det är knäckfrågan. Det låter enkelt men när man väl är igång med innehållsproduktion är det lätt att snurra bort sig. Därför ska du snacka viktning. 

Att vikta sitt innehåll innebär att du blir medveten om vilket innehåll som ska göra vad, och hur mycket av den totala produktionstiden som går åt till att skapa det.

Det vanligaste sättet att snacka kring detta är med hjälp av tre begrepp:

Hero-innehåll

Här handlar det ofta om stora produktioner som tar mycket tid att göra men som blir enormt uppskattade av målgrupperna. Det kan vara ett whitepaper, ett lanseringsevent eller ett webinar för en bred publik. Eftersom produktionen tar mycket tid i anspråk så är en idé att ändå bara lägga exempelvis 10 procent av den totala produktionstiden på det. I slutändan brukar det handla om några få leveranser per år.

Låt det växa fram långsamt, om ni inte kan lägga det på en extern skribent som tar sig an hela grejen i ett svep. Du behöver nödvändigtvis inte tänka på SEO, innehållet görs inte för Googles resultatlista.

Exempel från vårt Hero-innehåll

Föreläsningar inom webb och digital kommunikation

Hub-innehåll

Det här, tillsammans med Help-innehållet nedan, är bulken av er produktion. Hub-innehåll är sådant som relativt “enkelt” går att få ihop och som hjälper er bygga awareness bland befintliga och potentiella målgrupper. Här är SEO-aspekten viktig, men inte avgörande. Varumärkesbyggande och lite sälj är ofta ingredienser. Dedikera cirka 30-40 procent av den totala produktionstiden till Hub.

Exempel från vårt hub-innehåll

Så jobbar Triggerfish med headless

3 lärdomar från att onboarda på distans

Därför väljer vi Miro till digitala workshops

Help-innehåll

Det hjälpande innehållet anpassar du särskilt för sökningar på exempelvis Google. 

Det ska fånga upp exakt det era målgrupper letar efter och är därför det mest informativa innehållet. Du behöver ha stenkoll på deras vanligaste frågor, sökmönster och behov, och sökoptimera det därefter. Google kallar själva detta för hygien-innehåll.

Help-innehållet syftar INTE till att sälja in er själva med. Målet är istället att hitta dina befintliga och potentiella kunders kunskapsluckor och fylla dem med just ert innehåll. Ju fler som hittar och delar desto bättre. Engagemang är viktigt här eftersom det bidrar till spridningen. Help-innehållet brukar käka upp cirka 40-50 procent av produktionstiden.

Exempel på vårt help-innehåll

Tonalitet – en bortglömd del av din kommunikationsstrategi?

Har du koll på skillnaden mellan en webbyrå och digitalbyrå?

Lär dig om webbdirektivet och hur du testar webben för WCAG 2.1 AA

Så kommer bubblaren: hypotes-innehåll!

Alla använder sig inte av denna fjärde kategori men den är både nödvändig och rolig. Här får du och kollegorna nämligen tänka helt fritt, frifräsa om du så vill. Så våga testa era hypoteser med delningar, artiklar eller filmer som avviker från ert vanliga spår. Se vad som händer! Vi lovar att du kommer att lära dig någonting nytt som sedan kan omsättas i den mer permanenta delen av produktionen. Lägg cirka 10 procent av er tid på detta.

Exempel från vårt hypotesinnehåll

Har du också fått ett troll på halsen?

Viktningen en del i något större: content strategin

Det spelar inte så stor roll vad du väljer att kalla dessa “kategorier”. Det viktigaste är att du och kollegorna har diskussionen. Målet är att få en gemensam bild över prioriteringarna OCH förväntningarna. Vad ska egentligen få ta tid och vad bör gå snäppet mer snabbt? Det finns givetvis en hel mängd ytterligare parametrar att ta i beaktning när du sysslar med content marketing. Vill du lära dig mer om dessa så tipsar vi om ytterligare en bra artikel på ämnet: Så riggar du en satsning på content marketing i praktiken

Lycka till!