Har du en content marketing strategi men är osäker på hur du omsätter den till verklighet? Då kommer lösningen här. Du får koll på teamet, mötesstrukturen och planeringen som behövs för att få fart på innehållsmarknadsföringen, plus tipsen på hur du undviker de vanligaste snedstegen.

Teamet – gänget som gör jobbet möjligt

Ett dedikerat team, eller en redaktion för att använda en mer beskrivande term, är grundbulten för att skapa en långsiktig och hållbar struktur för innehållsmarknadsföring.
Antalet personer skiftar givetvis beroende på hur stor din verksamhet är, hur stor budget du har samt vilka resurser du har att tillgå, både internt och på konsult-/frilansbasis.

Det viktiga är alltså inte antalet, bemanningen kommer vara skalbar så länge de viktigaste kompetenserna finns på plats.

Optimalt bör en redaktion bestå av dessa roller:

Tänk förbi kanalerna

Ett tips är att undvika för kanalspecifika titlar. Det hjälper egentligen ingen att ha en redaktör som bara hanterar sociala medier, men inte verksamhetens webbplats. Genom att hålla “publiceringskunskapen” bred så signalerar du att det är innehållet som är i fokus, inte kanalen.

Se till att ni syns på organisationskartan

Att jobba effektivt med innehåll är inget man gör vid sidan av sitt “riktiga jobb”. Rollerna och deras olika ansvarsområden behöver vara uttalade. Det här är hel- eller deltidsroller och de behöver synas i organisationen, både för att enklare kunna inkludera folk i det löpande arbetet och för att höja statusen på något som lätt kan avfärdas som “kommunikationsflum” av strebers på våningen över.

Mötesstruktur och agenda – ett underskattat verktyg för succé

När ni har fått ordning på järngänget behöver ni avsätta tid för att ses under strukturerade former. Vad du kallar dessa sammankomster är inte så viktigt men jag brukar säga redaktionsråd.

Det finns två typer av redaktionsråd som primärt måste bokas i kalendern (för ja, det är superviktigt att faktiskt boka upp mötena, inte bara prata om att ni “borde ses”).

Veckomötet

Det första är ett återkommande veckomöte där ni i redaktionen planerar, prioriterar och stämmer av veckans produktioner och delningar. Mötet är också ett perfekt forum för att vädra eventuella utmaningar och förslag till lösningar som behöver hanteras i närtid. Börja med att avsätta en halvtimme i veckan.

Månadsmötet

Det andra är att ni cirka en gång i månaden har ett större möte där ni även bjuder in gästspelande kollegor. Det här är ett slags brainstormingmöte där ni tillsammans spånar fram enskilda idéuppslag. Dessa ska givetvis utgå från er content strategi där ni har specat till exempel målgrupper, budskap, kanaler och prioriterade ämnesområden. Det viktiga är att involvera flera i företaget, på alla nivåer. Content marketing blir som bäst när ägandeskapet sprider sig i organisationen. Ofta kan en till två timmar vara bra att avsätta, kreativitet kommer sällan precis när man ber om den. 

Oavsett möte är regelbundenhet och tydlig agenda det som avgör om sammankomsten blir lyckad eller ej. Se därför till att deltagarna vet vad som förväntas av dem.

Planeringen – ytan där ert jobb visualiseras

Att ha en gemensam bild av vad, hur och när ni ska göra och dela saker är en förutsättning i redaktionell kommunikation. Jag tänker inte snurra in på alla digitala verktyg som finns för att visualisera planering och produktion, det viktigaste är att ni hittar något som är enkelt att använda och som ger er den överblick ni behöver för att kunna jobba effektivt. 

Triggerfish använder Trello. Här har vi skapat kolumner med olika “status” för att kunna hålla isär i vilket skede en idé befinner sig.

Varje kort symboliserar en artikel eller delning. I Triggerfish fall har vi lagt in olika etiketter på korten för att enkelt kunna se exempelvis vilken kanal, målgrupp och ämnesområde som artikeln hör ihop med. Här ser du delar av vårt mall-kort.

Och så här kan det se ut när vi fyllt på med information:

3 vanliga misstag när man börjar med content marketing (och hur du undviker dem)

  1. Innehållsmarknadsföring och redaktionell kommunikation tar tid. Avsätt den. Avsätt mer tid. Avsätt ännu mer tid. Den behövs. Tänk på hur lång tid det kan ta dig att bara formulera ett mail. Då kan du ju fundera på hur lång tid det har tagit att skriva den här texten till exempel… Det fina är att den där tiden kommer att ge resultat. Don´t you worry.
  2. Börja inte din content marketing-resa med kniven mot strupen. Jobba därför upp en artikelbank INNAN du trycker på starta-knappen. Det bör alltid finnas en hög att ta av när tiden plötsligt tryter eller vabbruari gör intåg.
  3. Det största och absolut dyraste misstaget du kan göra är att stirra dig blind på systemlösningar, som om de ska frälsa dig från allt av ondo. Köp inte in ett dyrt Marketing Automation system efter en kvart. Se till att allt annat i den här artikeln är på plats först. Jobba på med manuella publiceringar i ett halvår. Hur går det? Vad behöver vi effektivisera? Vilka behov har vi egentligen av systemhjälp? Du kommer att bli en betydligt bättre beställare med din halvårskunskap i bagaget, jag lovar. 

Uppföljning lönar sig

Eftersom innehållsmarknadsföring är ett maraton, inte en sprintverksamhet, så behöver man löpande tweaka och förfina det man gör. På Triggerfish har vi skapat en dashboard där vi löpande kan se hur det vi producerar landar. Vi skapar sedan actions och prioriterar in dem i planeringen. Ett inlägg på det ämnet kommer framöver!

Content strategi först

Innehållsmarknadsföring och innehållsproduktion i största allmänhet behöver alltid byggas på en strategi. Om du känner att “men vänta lite, jag saknar nog en sådan” så föreslår jag att du börjar här: 10 steg mot en målfokuserad content strategi.