Byrådjungeln växer allt tätare. Utbudet är på många sätt bra, men för dig som kund kan byråetiketterna förvirra mer än de hjälper. Triggerfish är till exempel i en övergång mot att vara en digitalbyrå och vi kallade oss länge för webbyrå. Varför? Skillnaden ligger i erbjudandet.
Dina behov styr valet av byrå
I princip alla företag, organisationer och myndigheter behöver idag en digital närvaro och därmed oftast en partner som hjälper dem med den. Knäckfrågan är dock vilken typ av byrå du egentligen behöver. På dagens marknad är byråfloran otroligt bred men två typer verkar skapa mer huvudbry än andra: webbyrå vs digitalbyrå.
För att få ledning i svaret kan du börja med att ställa dig frågan om du är på jakt efter en leverantör av en ny webbplats eller en partner som utöver webbplatsen kan hjälpa dig med större delar av ditt digitala ekosystem. Det ena är inte mer rätt än det andra, ska tilläggas.
Tre starka anledningar till varför du ska välja en digitalbyrå
- Du får en partner som tar strategisk höjd för hela din digitala närvaro, inte bara din webbplats.
- Din partner jobbar mot era strategiska affärsmål och kopplar sin insats på kort och lång sikt mot att ni skall nå era mål.
- Du får en partner som tar ansvar för alla dina behov, du slipper därmed hamna mellan stolarna när byråer står och pekar på varandra i olika ansvarsfrågor.
- Du får en partner som driver din digitala agenda framåt, som kommer med förslag på effektiviseringar och förbättringar utan att du bett om det.
… och två tillfällen då webbyrån nog är lösningen för dig
- Du vill ha en ”snygg” och tekniskt funktionell webbplats, inte nödvändigtvis strategisk hjälp kring vilket jobb din webbplats ska göra i förhållande till dina andra kanaler.
- Du har en relativt färdig brief som beskriver vilken typ av webbplats du vill ha och webbyrån designar, utvecklar och lanserar den. End of story (typ). Men bortsett från tekniskt underhåll så ligger inte din webbplats kommande framgång i händerna på webbyrån utan förmodligen hos en annan byrå – eller ditt eget knä.
Fördelarna med att välja en digitalbyrå
Den stora vinsten med att välja en digital partner är att det ofta finns fler kompetenser att välja på där, än på en webbyrå. Hos oss på Triggerfish möter du exempelvis följande roller i de flesta projekt:
- Projektledare
- Digital strateg
- Designers
- UX:are
- Konverteringsspecialister
- SEO-specialister
- Digitala analytiker
- Front-end utvecklare
- Back-end utvecklare
- Content managers
- Domän- och rewritespecialister
- Testare
Om fler kompetenser behövs men inte finns inhouse når vi på Triggerfish dem enkelt i vårt nätverk, ett samtal bort. Tillsammans skapar vi en verktygslåda som tar dig som kund längre i din digitala resa. Ofta deltar du på flera workshops och vi genomför användarintervjuer, går igenom statistik och läser in oss på allt från varumärkesstrategi till konkurrensanalyser. Allt det här sker innan UX, design eller utveckling startar. Hela syftet med uppstartsfasen är att lära känna dig och din verksamhet och på så vis skapa en webbplats som engagerar, konverterar och slutligen ökar din ROI.
Erbjudandet bestämmer byråetiketten
Men vi hajjar. Även om du utgår från behov så kan det ändå kännas snurrigt. Webbyrå som uttryck används exempelvis i branschen för att paketera flera byråer inom det digitala området, exempelvis sökbyråer, analysbyråer och contentbyråer.
Vissa hävdar för övrigt även att skillnaden mellan webb- och digitalbyrå egentligen bara handlar om en modegrej. Det känns helt enkelt gammalt att säga webbyrå och att det är digitalbyrå som gäller nu för tiden.
Vår SEO strategi
Slutligen kan vi dela med oss av en viktig aspekt. Triggerfish strategi är att vara en digitalbyrå men söktrafiken är högre för söktermen ”Webbyrå”. Vi har därför valt att fortsatt fokusera vår startsida mot det ordet för att inte missa viktiga affärsmöjligheter.
Oavsett hur du tolkar begreppet kan vi på Triggerfish hjälpa dig med bland annat det här:
Analys och insikt
Webbstrategi
Koncept och design
Innehåll
Utveckling
Drift och förvaltning
Konvertering och optimering
Så, har du blivit snäppet klokare? Förhoppningsvis. När du behöver en digitalbyrå, en ”partner for life” – hör av dig. Tillsammans gör vi webben till navet i din digitala resplan.