Byrådjungeln växer allt tätare. Utbudet är på många sätt bra, men för dig som kund kan byråetiketterna förvirra mer än de hjälper. Triggerfish är till exempel i en övergång mot att vara en digitalbyrå och vi kallade oss länge för webbyrå. Varför? Skillnaden ligger i erbjudandet.

Dina behov styr valet av byrå

I princip alla företag, organisationer och myndigheter behöver idag en digital närvaro och därmed oftast en partner som hjälper dem med den. Knäckfrågan är dock vilken typ av byrå du egentligen behöver. På dagens marknad är byråfloran otroligt bred men två typer verkar skapa mer huvudbry än andra: webbyrå vs digitalbyrå.

För att få ledning i svaret kan du börja med att ställa dig frågan om du är på jakt efter en leverantör av en ny webbplats eller en partner som utöver webbplatsen kan hjälpa dig med större delar av ditt digitala ekosystem. Det ena är inte mer rätt än det andra, ska tilläggas.

Tre starka anledningar till varför du ska välja en digitalbyrå

… och två tillfällen då webbyrån nog är lösningen för dig

Fördelarna med att välja en digitalbyrå

Den stora vinsten med att välja en digital partner är att det ofta finns fler kompetenser att välja på där, än på en webbyrå. Hos oss på Triggerfish möter du exempelvis följande roller i de flesta projekt:

Om fler kompetenser behövs men inte finns inhouse når vi på Triggerfish dem enkelt i vårt nätverk, ett samtal bort. Tillsammans skapar vi en verktygslåda som tar dig som kund längre i din digitala resa. Ofta deltar du på flera workshops och vi genomför användarintervjuer, går igenom statistik och läser in oss på allt från varumärkesstrategi till konkurrensanalyser. Allt det här sker innan UX, design eller utveckling startar. Hela syftet med uppstartsfasen är att lära känna dig och din verksamhet och på så vis skapa en webbplats som engagerar, konverterar och slutligen ökar din ROI.

Erbjudandet bestämmer byråetiketten

Men vi hajjar. Även om du utgår från behov så kan det ändå kännas snurrigt. Webbyrå som uttryck används exempelvis i branschen för att paketera flera byråer inom det digitala området, exempelvis sökbyråer, analysbyråer och contentbyråer.

Vissa hävdar för övrigt även att skillnaden mellan webb- och digitalbyrå egentligen bara handlar om en modegrej. Det känns helt enkelt gammalt att säga webbyrå och att det är digitalbyrå som gäller nu för tiden.

Vår SEO strategi

Slutligen kan vi dela med oss av en viktig aspekt. Triggerfish strategi är att vara en digitalbyrå men söktrafiken är högre för söktermen ”Webbyrå”. Vi har därför valt att fortsatt fokusera vår startsida mot det ordet för att inte missa viktiga affärsmöjligheter.

Oavsett hur du tolkar begreppet kan vi på Triggerfish hjälpa dig med bland annat det här:

Analys och insikt
Webbstrategi
Koncept och design
Innehåll
Utveckling
Drift och förvaltning
Konvertering och optimering

Så, har du blivit snäppet klokare? Förhoppningsvis. När du behöver en digitalbyrå, en ”partner for life” – hör av dig. Tillsammans gör vi webben till navet i din digitala resplan.