Konverterings­utvärdering (Konverterings­audit)

Din webbplats konverterar inte. Insikten är ett skräckscenario för alla företagare, och faktiskt vanligare än du tror. Det handlar inte om att dina målgrupper inte besöker din sajt, problemet är att de verkar fastna någonstans på vägen. Frågan är var? Svaret heter konverteringsutvärdering. En kontrolltjänst du inte visste att du behövde, förrän nu.

Vi hittar flaskhalsarna som hindrar konverteringen

Du är inte ensam om att investera mängder av tid och pengar i digital marknadsföring. Det som skiljer agnarna från vetet är de som kan bevisa att insatserna gör skillnad. Att din ROI matchar utgifterna.

När en besökare kommer till din webbplats kan du inte alltid förvänta dig att de gör som du vill. Med hjälp av en konverteringsutvärdering hjälper vi dig kartlägga deras väg och hitta vilka moment som får dem att backa undan. Kartläggningen utgår från både kvalitativ och kvantitativ data, tillsammans skapar de en bild av din nuvarande och önskade kundresa.

Utvärderingen är första steget mot konverterings­optimering

Anledningen att du har en webbplats är troligtvis för du ska kunna få besökare att gå från främlingar till betalande kunder. Det är till webben all trafik ofta leds, ändå glöms landningssidorna för diverse kampanjer ofta bort. Man lämnar kunden lite vind för våg och hoppas de löser sitt problem nu när man lett dem till rätt plats (enligt dig). Många gånger är det dock små detaljer som får dem att avvika. Det kan vara allt från att de faktiskt inte är redo för ett köp eller att den betallösning ni valt verkar för krånglig.

Oavsett orsak kan du aldrig fixa problemet om du inte är medveten om det. Genom att utvärdera sajtens konvertering får du koll på i vilka lägen du har en missad möjlighet att fånga besökaren. Utvärderingen, eller audit på engelska, skapar förutsättningarna för att din CRO leder till lyckade resultat.

Därför ska du utvärdera hur din webb konverterar

Våra erfarna experter gör en gedigen granskning av din webbplats, tittar på den genom konverteringsfärgade glasögon. Sedan ger vi dig en detaljerad rapport som beskriver resultaten och motiverar de föreslagna ändringarna.

Du får bland annat koll på:

  • Var dina kunder fastnar, och hoppar av.
  • Vilka konverteringspunkter som behöver justeras direkt för att få kunderna att glida igenom kundresan.
  • Vilka verktyg du kan använda för att följa och analysera dina viktigaste konverterings-KPI:er och mätetal.
  • Idéer på vilka A/B-test du borde genomföra på din webbplats.
  • Hur du kan förbättra din kundresa överlag.

Det handlar inte bara om att hitta problemen. Vi hjälper dig också att se vilka outnyttjade möjligheter som gömmer sig på din webbplats – och förstå vad du ska göra med dem.