Konvertering och optimering

Konvertering handlar om att få dina besökare att göra det du vill. Med utgångspunkt i affärsmål och målgruppsanalyser och med hjälp av data, analyser, tester och ännu mera tester optimerar vi din webbplats och maxar nyttan.

Konvertering ur flera vinklar

När vi pratar konvertering är det utifrån en rad olika områden.

  • Varumärke, position på marknaden och erbjudande
  • Målgrupp
  • Informationsarkitektur och paketering av innehåll
  • Best practice inom konvertering
  • Design

Det viktigaste är att utgå från affärsmål och varumärkeslöfte, att våga ifrågasätta, att lyfta blicken, tänka fritt och tänka om.

Webbanalys – att samla in data

Allt börjar med att samla in det vi vet om målgruppens beteenden. Google Analytics, Hotjar eller annat verktyg, oavsett källa sammanställer vi underlagen för att få koll på detaljer och helhet. Informationen är ovärderlig och ger oss insikter och underlag för hur vi bäst optimerar webbplatsen.

Webbpsykologi – att förstå den

Men data i all ära, det viktiga är vad vi gör med den. Nästa steg är därför att förstå vad beteendet beror på och hur vi ska göra för att förändra det. Det är nu vi börjar skapa hypoteser som underlag för det sista steget, testerna.

Testa dina hypoteser

A/B-tester är ofta en helig graal i arbetet med en webbplats. De är enkla att genomföra och kan göras om och om igen för att hitta det maximala sättet att konvertera besökaren dit du vill. För rent krasst, vi är lite lata. Vi älskar att få hjälp på traven i vårt letande efter information och genom testerna ser du snabbt vilket upplägg som passar besökaren bäst. Ibland kan det räcka med att göra enkla korrigeringar för att se stor skillnad. Det kan handla om att byta en bild, stuva om eller skapa punktlistor. Sedan utvärderar vi resultatet.

Börja om

Konverteringsoptimering är ett konstant arbete. Omvärlden ändras, besökarna ändras, ditt utbud likaså. Webben behöver hela tiden följa med och därför sätter vi ofta upp en långsiktig plan för hur vi bäst samlar in, utvärderar och testar. Om och om igen.