Persuasive design (konverterande design)

Design handlar inte bara om snygg färg och form. Dess funktion är större än så. Det är den som får oss att ta beslut snabbare än något annat. En knapp på rätt ställe, en färg som triggar våra sinnen, och vi klickar. Övertygande, konverterande design är a och o för alla webbplatser. Här är varför.

Övertygande design får leads att bli konverteringar

Webben är platsen där din målgrupp interagerar mest med ditt varumärke. Därför vill du självklart inte att deras intresse ska svika innan du hunnit få sagt det du vill. Ditt mål måste därför alltid vara att göra ett starkt första intryck så att besökaren hellre klickar på call-to-actions än tillbakaknappar.

Så vad är konverterande design?

Konverterande design, persuasive design på engelska, handlar enkelt uttryckt om att designa för människors beteende. Med hjälp av beteendevetenskap, och en stor skopa erfarenhet, kan vi förstå vilka ingredienser som behövs för att skapa design som får dina besökare att göra det du vill. Dessutom får du en inspirerande, kul och extremt övertygande webbplats på köpet.

Den kära gamla (och fungerande) AIDA

Konverterande design guidar dina kunder från första till sista klick, får dem att gå från främling till ambassadör utan att tappa dem på vägen.Vi säkerställer det genom att gå igenom följande steg:

  • Awareness: här är dina besökare medvetna om att du och din webbplats finns, oftast genom sökmotorer och annonser.
  • Interest: dina besökares intresse har väckts och det är läge att hålla kvar dem.
  • Desire: nu ser du till att dina besökare trånar efter just dina produkter och tjänster.
  • Action: när kunden är övertygad nog gäller det att ge dem möjlighet att slutföra sitt ärende med bra och tydliga konverteringselement.

Nyckeln är att hålla kvar besökaren på webbplatsen – länge

När du lyckas pricka dina målgruppers känslor och praktiska behov kommer du få besökare som stannar. De kommer också vara betydligt mer benägna att klicka där du vill. Allt handlar om att lära känna dem, deras utmaningar och presentera lösningar som får dem att dra på mungiporna. Det är det som får din konvertering att öka.

Så här jobbar vi med design som övertygar

Vi människor är känslodrivna varelser, vare sig vi gillar det eller ej. Därför är det helt avgörande att webbplatsdesign inte bara bygger på funktion, känslorna måste få vara med och styra.

Vi börjar därför med att lära känna din målgrupp för att förstå vad som motiverar dem att ta action. Sedan tar vi all den kunskapen och inkorporerar den i en design som bidrar till optimal konvertering genom hela kundresan.

I praktiken betyder det att varenda designkomponent är strategiskt placerad på sajten för att maximera effekten och konverteringen. Det här inkluderar exempelvis:

  • Bilder
  • Färgscheman
  • Texter
  • Tonalitet
  • Navigation
  • Och så klart, Call-to-actions

Vi skapar den ultimata varumärkes­upplevelsen

Konverterande webbplatser är vad vi jobbar med. Varenda dag. Vi har jobbat med mängder av företag, organisationer och varumärken. Vi har transformerat deras webbplatsdesign så att de idag engagerar och övertygar besökare att genomföra köp, skänka den där hundralappen eller bli faddrar. Med oss på Triggerfish får du inte bara en webbplats där kunder genomför engångsköp av produkter och tjänster. Vi får dem att komma tillbaka, om och om igen.