Det kan vara farligt att slänga sig med ord som “bäst”. Det kan till och med bli rättssak av det hela (som för Telia vs Tre om Sveriges bästa mobilnät). Ändå är det en term som ofta återkommer. Men vad innebär det att vara bäst, och som i vårt fall den bästa webbyrån? Och hur ska du som kund veta vilken webbyrå som är bäst för just dig och din verksamhet? Så här tänker vår VD Jakob Pernvik om ämnet.

Tät byrådjungel försvårar valet

Att hänga med i vilken byrå som levererar vad är inte helt enkelt. Många byråer liknar dessutom varandra (på pappret) och landskapet är föränderligt. Regi, de som driver “Årets byrå”, vet hur svårt det är att försöka kategorisera oss alla. Då är det inte konstigt att du som kund tycker det är svårt. Bara en sådan sak som vad skillnaden egentligen är mellan en webbyrå och digitalbyrå (som vi också kan kalla oss)? 

På LinkedIn ser vi ofta detta problem i praktiken. Många kunder ställer frågor om vem som är den bästa webbyrån eller bästa digitalbyrån och kommentarsfältet svämmar över med namn. Det verkar finnas en bästa byrå för alla. Men vem är den bästa byrån för dig?

12 frågor som hjälper dig hitta den perfekta webbyrån

Det finns många stenar att lyfta på för att komma fram till vilken byrå som är bäst. Efter nära två decennier av erfarenhet av att ha den här typen av samtal med kunder så har jag kommit fram till 12 frågeställningar. Dessa mejslar tillsammans ut vad du som kund egentligen är i behov av. För vad som är den bästa webbyrån för dig behöver absolut inte vara samma som för andra.

Många gånger handlar det om vilken typ av samarbete man förväntar sig. Har du en begränsad budget och vill göra stor del av jobbet själv eller vill du ha ett långsiktigt samarbete där motparten levererar en rad discipliner?

Börja vaska här:

Är flest priser lika med bäst webbyrå?

En annan aspekt, utöver alla frågeställningarna ovan, är det här med hur mycket priser och utmärkelser egentligen påverkar, eller bör påverka, ditt val av byrå. 

Det finns ju en rad olika tävlingar där antingen en jury eller marknaden på något vis får avgöra om en byrå är bäst i sin kategori eller inte. Ibland handlar det även om vilket enskilt projekt som anses vara bäst. Tävlingarna är en bra måttstock för dig som kund och ofta en kul morot för oss som byrå. Vi stoltserar ju själva med en tredjeplats i Årets byrå 2020 och första plats i Publishingprisets kategori ”webb som marknadsför föreningar och organisationer” vilket vi är löjligt nöjda och glada över. (Och vi siktar högre.)

Men hur viktiga priserna än är för oss som byrå så ger de dig som kund inte hela svaret. Det finns flera anledningar till det, men de tre tyngsta är dessa:

Visst, jag förenklar lite. Men du förstår nog min poäng. 

Det viktigaste tror jag istället är att ställa sig följande fråga:
Är det helt avgörande för mig om en byrå har vunnit pris för sitt projekt och eller kundrelation? 

Svaret skiftar troligtvis. Precis som allt som har med gradering av saker att göra. 

Vi är inte Sveriges bästa webbyrå för alla, men för många

Jag skulle säga att det till slut handlar om kombinationen erbjudande, din ambition som kund samt bevis: vad vi kan erbjuda dig och hur kan vi kan bevisa att det vi säger stämmer. 

Mitt viktigaste tips är helt enkelt att utgå från de 12 frågorna ovan, bygg en brief och sedan noga utvärdera vilka som matchar era behov bäst. 

Men för att göra det enkelt för dig: om svaret är ja på alla frågorna här så kan vi nästan lova att vi är den bästa webbyrån för dig. 😉