SEO-analys

Många av våra kunder frågar oss varför deras webbplatser inte rankar bra på Google. De har en SEO-strategi, ändå syns de inte på topp fem på Google SERP:en. Målet med att analysera sökmotoroptimeringen är att identifiera vad som felar i strategin och framför allt visa vad du ska göra för att klättra uppåt i träfflistorna.

Därför ska du jobba med sökmotor­optimering

Med en välfungerande strategi kan dina digitala kampanjer få enorma resultat på sista raden i bokslutet. Det här gäller särskilt om du är ett litet företag eller verkar i en väldigt nischad bransch. SEO-analysen ger dig nämligen möjlighet att tävla med verksamheter som har betydligt större marknadsföringsbudget. Den som vinner är helt enkelt den med bäst koll på söket. Det ska du nyttja.

Hur gör jag en SEO-analys då?

Ja, enklast är att be oss såklart. Våra experter kommer på betydligt kortare tid än du se vad som behöver göras och hur. Vi vågar säga att insikterna kommer att dugga tätt, du får det momentum som behövs för att också genomföra ändringarna löpande.

Vi kollar även hur din sajt står sig mot konkurrenterna. Vad gör de som inte du gör? Vad verkar det få för effekter? Det vi läs oss tar vi med oss i analysen.

Så här jobbar vi med sökmotor­optimering

Efter år av ackumulerad kunskap har vi en process som vi vet funkar. Så här går det till.

Steg 1. Sammanfattar all data i omfattande analysrapport

Vi börjar analysen med att identifiera alla verktyg du använder i dagsläget för att mäta dina digitala kanaler. Det kan till exempel handla om SEM Rush, Google Analytics och Google Console. Vi går igenom all data och paketerar insikterna i en analysrapport som blir grunden för hur vi tar oss vidare.

Steg 2. Gör en grundlig webbanalys

När rapporten finns på plats gräver vi djupare in i din webbplats genom att analysera varje enskild sidas kvalitet, både teknisk och on page SEO. Det här ger oss en bättre bild av sidans “quality score”, en faktor som Google använder för att ranka dina sidor i SERP:en.

Steg 3. Presenterar konkreta lösningar

Därefter kommer vi med förslag på lösningar som hjälper din sajt att ranka bättre. Det handlar vanligtvis om att:

  • se till att sajten är mobilanpassad
  • ta bort duplicerat innehåll
  • ta bort eller fixa brutna länkar
  • lägga till metabeskrivningar på sidor som saknar dem
  • optimera laddningstiden
  • säkerställa upplösning och webbläsarkompatibilitet
  • validera din HTML-kod
  • säkerställa att ditt innehåll är sökordsoptimerat
  • säkerställa att serverfiler som .htaccess och robots.txt är rätt konfigurerade

Våra SEO-analyser är måldrivna – precis som du

Får att uppnå riktiga effekter är det helt avgörande att du definierar vilka mål du har med sajten och dess sidor. SEO-strategin ska tydligt kopplas mot olika KPI:er och därför börjar vi alltid våra samarbeten med att prata om dina affärsmål.

Med vår djupgående analys av On age-SEO kommer du kunna agera på uppenbara problem och bygga en strategi som tar hand om de långsiktiga möjligheterna vi identifierar. Hör av dig så löser vi det här tillsammans.

Newsletter

Få kunskapen rakt i inkorgen

Håll dig uppdaterad kring vad som händer hos oss genom att signa upp dig på vårt nyhetsbrev.