Enligt Hubspot består numera 50 procent av sökningarna på Google av fyra ord eller fler. Ändå stirrar många sig blinda på enskilda sökord istället för att utnyttja kraften i long tail-fraserna. Här får du skillnaden på de två söksätten och hur fraserna kan stärka din attraktionskraft på lång sikt.

Vad är long tail sökord (long tail keywords)?

Först och främst är kanske ”sökord” något missvisande. Det handlar nämligen inte om ord utan fraser. Dessa sökfraser är mer specifika än generiska sökord och har oanad potential i din sajts sökordsoptimering.

Så här fungerar det: ett generiskt sökord kan vara ”webbyrå”. Sök på det på Google och du får en väldigt bred palett träffar, något som sällan är målet med en sökning. Google förstår inte om du behöver hjälp av en webbyrå, vill veta hur en sådan jobbar eller om du vill veta om det finns en webbyrå på just din ort. Sökresultatet blir onödigt spretigt och du kommer ingen vart.

De specifika resultaten får du genom att istället söka på long-tail, alltså flera ord i kombination, exempelvis ”webbyrå stockholm wordpress”. Den träfflistan blir spetsigare och förmodligen hittar du exakt det du söker; en webbyrå i Stockholmsområdet som kan WordPress. 

Så varför använder inte fler long tail när statistiken tydligt visar att fler ord i sökfältet blir allt vanligare? Vi tippar på okunskap. Här kommer därför tre argument till varför du ska jobba mer strategiskt med långa sökfraser.

Större chans att toppa träfflistan 

Long tail-fraserna har ofta ganska låga sökvolymer till skillnad från de generiska orden. Det gör att folk tror att de är dåliga hästar att satsa på. Men faktum är att det ofta är precis tvärtom. Låg sökvolym ger mindre konkurrens på träfflistan vilket i sin tur ger dig goda chanser att kamma hem topplaceringar.

Ökar antalet kvalitativa besökare

Generiska sökord ger dig ofta hög trafik till sajten. Frågan är om det alltid är rätt typ av besökare? Genom en långsiktig strategi med att fånga upp long tail-sökningarna får du inte bara fatt i den stora massan utan också de mest kvalitativa besökarna. Det vinner du på i längden.

Ökar konverteringen

För kvalitativa besökare betyder ofta högre konverteringsgrad. De som kommer till din webb genom smalare sökningar har redan med sin sökintention gjort ett medvetet val – de vill på riktigt se vad du har att erbjuda. Chansen att de går vidare till exempelvis köp ökar därmed avsevärt.

Kika gärna på Vad är ett sökord och hur ska jag använda dem om du vill lära dig mer om ämnet.