Sökord, nyckelord eller keywords. Kärt barn har många namn men oavsett etikett är orden avgörande byggstenar för att bli hittad på Google. Här får du sammanfattningen som hjälper dig få snurr på sökordstänket.
Från enskilda ord till sökfras
Först och främst, det handlar inte längre bara om ord. Sökmotorerna har blivit så pass smarta att de förstår sammanhang. Det gör att längre sökningar, fraser eller hela meningar, blir ett allt vanligare sökbeteende. Vi söker ofta i form av frågor, som rubriken på den här artikeln till exempel: vad är ett sökord och hur ska jag använda dem?
Börja alltid med sökordsanalysen
All SEO-optimering börjar med någon typ av datainsamling med målet att få en fördjupad förståelse för en målgrupp. I det här fallet handlar det om att göra en sökordsanalys. Vill du veta hur, klicka här. Resultatet av en analys blir en lista på ord och fraser som är relevanta för just dina besökare. Med listan i hand kan du börja skriva på din sida. Googles algoritmer trålar sedan din färdiga text och hittar ord och fraser som verkar hänga ihop med vad användaren sökte på. Om det är en bra matchning får sidan poäng som stärker rankingen för just den sökningen. Och det är ju kanon. Men det viktigaste är att orden placeras på strategiskt rätt ställen eftersom rätt ord på rätt plats ger dig högre poäng.
Här placerar du sökorden
Så vad är då rätt ställe? Dessa har i alla fall högst prio hos Google:
- H1
- Ingressen eller tidigt i ett stycke
- Underrubriker
- Brödtext
- Page title
- Listor
- Länkar
- Fetstilta ord
- Bilder
Tips för bra SEO-copy
- Håll dig relevant. Även om vi har Google i bakhuvudet så skriver vi alltid för användarens bästa. Skriv informativt och inspirerande, i efterhand kan du dubbelkolla om sökorden naturligt kom med på rätt ställen. Förmodligen gjorde de det.
- Spamma inte texterna med sökord så att de plötsligt bli oläsliga. Dels för att besökaren aldrig kommer vilja komma tillbaka, dels för att Google straffar dig genom att putta dig neråt i träfflistan.
- Använd synonymer och böjningar. Pajja inte flödet genom att upprepa ett och samma sökord överallt. De flesta ord har en kamrat som Google kommer förstå syftar på ”ditt” ord – använd det!
- Beskriv ordet. Om du ska optimera för ordet ”elbil” så kan du skriva exempelvis ”bilar som drivs på el” eller ”eldrivna bilar”.
- Använd helst minst 300 ord per sida eftersom Google premierar fylligt innehåll före fjuttigt.
- Tänk utifrån och in. Din målgrupp använder kanske inte samma ord som du tror, de kanske till och med särskriver det. Du behöver alltså utgå från hur det faktiska beteendet ser ut, inte hur du önskar det såg ut.
Verktyg som hjälper dig identifiera sökord
- Google Trends
- Google Ads
- Google Sökordsplanerare
- Ubersuggest
- Answer the public
Den som söker skall finna, som man så fint säger. Vi hjälper dig gärna på traven, det är bara att slänga iväg ett mail.