Att hitta sökorden som tar din affär uppåt i sökresultaten är för många lite smått ångestframkallande. Vi får ofta frågan var i hela friden man ska börja. Därför kommer här en guide som förhoppningsvis tar dig från förvirring till klarhet i ett nafs.

Sökord, sökordsanalys och sökordsstrategi och hur de hänger ihop

Ibland slänger vi oss med branschspråk som för nybörjaren både missförstås och blandas ihop. Innan vi hoppar på hur du gör en sökordsanalys är det därför bra om du känner dig hemma i sammanhanget.

Nu kanske du undrar vad smygaren ”sökintention” gör i den här listan? Så här ligger det till. En besökares bakomliggande drivkraft, ambition eller mål med en sökning är nämligen avgörande att förstå. Att stirra sig blind på ett enskilt sökord kan delvis stjälpa det jobb du nu försöker göra. Du behöver därför se bortom ordet, ge ordet ett sammanhang, och ringa in vad besökarna egentligen är ute efter. Det är kring det området du ska skapa innehåll. Så här gör du.

Steg 1. Konkretisera ditt mål

Som i de flesta lägen behöver du börja med att ta dig en funderare kring vilka ni är och vad ni vill åstadkomma. Ställ dig frågor som:

Ofta är det här en svårare nöt att knäcka än man tror. Skriv ner allt du kommer fram till och låt gärna någon annan komma med input. Vi lovar att du lär dig saker om verksamheten som du inte visste innan. 

Steg 2. Hitta relevanta ämnesområden

I det här steget gäller det att sätta på sig brainstorming-hatten. Nu ska du komma på en handfull ämnen som tillsammans täcker de viktigaste aspekterna av din verksamhet och affär. Det här blir ramen för de sökord som tas fram senare. Vi sysslar exempelvis med olika typer av webbplatsprojekt. Det innebär att våra ämnesområden skulle kunna vara webbstrategi, konvertering och optimering samt utveckling och så vidare.

När du fått fram ämnena är det bra att kolla sökvolymen på dem. Det hjälper dig urskilja vilka områden som verkar vara viktigare än andra.

Steg 3. Fyll på med sökord inom varje ämnesområde

Men ämnena i hamn är det läge att kolla på de där berömda sökorden och sökfraserna. Genom att ha koll på ämnena har du också en känsla för att de faktiskt är viktiga för dina målgrupper, inte bara tagna ur luften.

Vi fortsätter på vårt exempelämne ”webbstrategi”. Nu gäller det att identifiera vad målgrupperna kan tänkas fundera på kring det ämnet. Vad är sannolikt att de söker på? Kanske:

Det du får fram nu är förmodligen inte en komplett färdig lista utan en lista som på det stora hela matchar med potentiella kunders sökbeteenden. 

Steg 4. Kolla konkurrenterna

En viktig del i det här arbetet är att få koll på vad konkurrenterna verkar anse vara viktigt att ranka högt på. Enklast är ju att googla själv och se vilka ord och fraser som dina konkurrenter dyker upp på. Fundera på om det är ord som är avgörande för din affär. Om ja, då är det bara att börja producera och göra det bättre än dem. Om nej, glöm och gå vidare. Eller jobba i alla fall inte ihjäl dig för att sno deras position. Förmodligen kollar du också upp ord som dina konkurrenter helt verkar strunta i. Här kan det finnas möjlighet för dig att ta en stor bit av marknadskakan, förutsatt att det fortfarande är relevant för dig och dina kunder.

Steg 5. Ta hjälp av verktyg som renodlar listan

Det finns en hel uppsjö av både betal- och gratisverktyg som hjälper dig kolla om sökorden är relevanta att fortsätta jobba med. Ett smidigt sätt är att börja med Googles Sökordsplanerare (Keyword Planner) för att se vilka ord som har för lite eller för mycket sökvolym. De du är osäker på kan du med fördel dubbelchecka mot Google Trends. Om ordet är på väg uppåt kan det vara smart att ta höjd för det redan nu. Behåll det, producera kring det och ligg på så vis i framkant istället för att jobba i uppförsbacke i senare skede.

Till sist, snöa inte in på antalet sökord

Det här en av de vanligaste frågorna vi får; hur många sökord ska jag ha? Det finns inget svar men en riktlinje kan vara att ha tillräckligt många ord för att fånga hela din verksamhets bredd men tillräckligt få för att också kunna överblicka dem. Omfattande verksamheter har troligtvis några hundra medan ett enmansföretag kanske har 15 som är helt avgörande. Det finns inga rätt och inga fel. Det viktigaste är att löpande se över dem så att du vet att du fortfarande är på rätt spår. För ja, vi människor har ju en tendens att ändra oss till och från och då gäller det att hänga med i svängarna. 

Känns jobbet fortfarande övermäktigt? Vi hjälper dig gärna, släng iväg ett mail så svarar vi så snart vi kan!