De kan vara några av de svåraste detaljerna att sätta i en text – rubrikerna. De ska inspirera, locka, vara lagom långa och dessutom gillas av Google. Vi samlade det viktigaste du behöver ha koll på för att sökordsoptimera den heliga H1:an och dess rubrikvänner där under.

Därför finns det rubriknivåer på en webbsida

Rubrikerna skapar hierarkier som dels ger läsaren en idé om vad som händer i texten, dels ger Google en bild av vad som är viktigast på sidan. De gör liksom bara gott, så använd dem. Men innan du spottar ur dig klatschiga rubriksättningar behöver du ha koll på vilka eller vilket sökord du vill ranka på eftersom dessa är grunden för din SEO. Om du inte känner dig helt hemma med sökord föreslår vi att du börjar här istället.

Det viktigaste du behöver veta om H1:an

Många tror att H1:an är det viktigaste skyltfönstret för ditt företagsnamn men så är icke fallet. Se till att den översta rubriken istället har ditt sökord med så tidigt som möjligt. 

Dessutom:

Så använder du underrubrikerna

Om H1:an är ledaren som bara får förekomma en gång per sida så är H2, H3, H4 etc ett gäng följare som du gärna får slösa desto mer med. Rubrikerna är olika mycket värda i Googles ögon där H2 har högre värde än H3, H3 har högre värde än H4, och så vidare. 

Därför:

Två vanliga misstag att undvika

Båda tilltagen är rent krasst dåliga, och viktigast av allt – de gör att du presterar sämre på rankinglistan. Nummer ett: enligt sökmotorn har fetad text lägre dignitet än rubriktaggarna. Nummer två: om du tycker rubrikerna är fula så kan du ändra dem i stilmallen istället för att strunta i att använda dem. Smidigt värre, eller hur.

Behöver du SEO-assistans?

Börja med att ta dig en kik på hur vi jobbar med SEO och innehåll eller varför inte optimering och konvertering.