Hållbart företagande kan vara en utmaning att konkretisera som digitalbyrå. För oss handlar det i alla fall om att ta ett större ansvar, långt bortom källsortering. Det handlar om aktiva val kring vilka kunder vi jobbar med, tjänsterna vi erbjuder och att ta hand om vår personal. Så här omsätter vi vår hållbarhetspolicy till verklighet.

Jobbar gärna med andra som gör gott för jorden

Ett av de viktigaste ställningstagandena vi gjort under senare år är att vara mer selektiva kring vilka kunder vi samarbetar med. Vår strategi är att teama med kunder som gör världen bättre – för människor, djur och/eller samhällen. Idag står 20% av vår totala omsättning från den typen av företag och organisationer, exempelvis Plan International Sverige samt WWF Världsnaturfonden och Krav.se. Inom tre år är målet satt till 50%. Vi kommer även att under år 2020 välja, och aktivt arbeta mot, ett eller flera av FN:s Globala klimatmål

Satsar på människorna bakom Triggerfish

När man snackar hållbarhet är det ibland lätt att glömma att det är människorna som faktiskt skapar förutsättningarna för allt vi gör. Utan våra fantastiska medarbetare är vi ingenting. Därför är det helt avgörande för oss att skapa en arbetsmiljö som i hög utsträckning tar vara på allas behov. För glada medarbetare är medarbetare som håller längre. Så här jobbar vi exempelvis med att hålla den sjukliga byråstressen borta.

Skapar kvalitativa lösningar som lever länge

Vi pratar ofta om långsiktighet när det kommer till samarbeten med kunder. Vi utvecklar digitala lösningar som kan hänga med längre, som med enkla medel kan hållas uppdaterade och därmed framtidssäkras år efter år. Genom att jobba på det viset huserar vi klokt med både tid och resurser, något som gynnar både dig, oss och miljön.

Tar helst tåget och klimatkompenserar flyget

Som många andra byråer har vi kunder över hela landet. Det är givetvis en ynnest men också en logistisk utmaning till och från. Vid de flesta tillfällen ses vi över digitala plattformar, det funkar prima – även när bilden fryser i en mindre smickrande grimas. Men att träffas är bärande i relationen, då sätter sig Triggerfish-teamet helst på tåget. Där kan vi dessutom jobba samtidigt. 

Håller hårt i vår utrustning

Vi jobbar hela tiden i framkant av vad som är möjligt att skapa med hjälp av teknik. Det ställer givetvis krav på att vi har hårdvaran som kan hantera det. Det betyder dock inte att vi byter iPhones i samma takt som de kommer ut på marknaden (vem hinner det egentligen!) eller köper laptops och skärmar som andra köper toapapper. Vi sliter på utrustningen så länge som den fyller sin funktion för var och en av oss. En använd utvecklardator kan exempelvis passas vidare till en projektledare eftersom vi har olika krav och behov. Därefter går de till återvinning eller skänks beroende på dess status. (Och ja, vårt toapapper är såklart miljömärkt.)

Källsorterar och dissar onödiga inköp av burkar och flaskor

När vi flyttade in på vårt kontor vid Hornstull var en av de första köksinköpen en kolsyrekran, den har enkelt kopplats till det vanliga vattnet. Det innebär att vi inte längre köper bubbelvatten på flaska/burk och därmed har betydligt mindre pant att roa oss med. Kärlen för källsortering står vackert uppradade i köket, slarvpellar får onda ögat om de inte används rätt.

Kärnan i vårt hållbarhetstänk

Att jobba miljömässigt, ekonomiskt och socialt hållbart är en utmaning och vi lär oss ständigt nya saker på området. Tillsammans hjälps vi åt att förbättra och förfina de riktlinjer vi har eftersom vi på riktigt vill bidra till att skapa tjänster som ger tillbaka till världen, inte bara tar.

Så vad menar vi då med att vi är som en träleksak?

Jo, för oss är träleksaken det där inköpet som gjordes typ 1976 och fortfarande håller måttet. Dess motsats är det billiga skräpet som skeppats från något land långt bort och som går sönder inom en timme. Vi levererar långsiktiga lösningar till kunder som gör skillnad, och tar hand om vår personal. År efter år. Det är en riktig investering det.