Ny webb för en av Sveriges experter på sociala medier

Digitalsnack startades i samma veva som när Facebook förvärvade Instagram. Allt började med en podd, som för övrigt vuxit till att bli en av de största inom marknadsföring. Idag är Digitalsnack en fullservice social mediebyrå som jobbar både rådgivande, operativt och taktiskt med företag och organisationers närvaro i sociala kanaler. Byrån ägs av kvinnor och är idag en av Sveriges absoluta experter på sociala medier vilket har gjort att de exempelvis varit Keynote Speaker på Internetdagarna.

Skärmavbild på webbplats för Digitalsnack

Vårt uppdrag

Digitalsnack kom till Triggerfish med en önskan att inledningsvis lansera en ny webb som skulle vara grunden till deras fortsatta digitala transformation. Fokus låg därmed på att utveckla en teknisk grund att stå på, en som kunde växa i takt med dem själva. Varumärke och grafisk profil var en viktig prioritering i uppdraget, vi la därför mycket fokus på känsla och användarvänlighet vid första lanseringen. Den största funktionaliteten idag är ett kontaktformulär för leadsförfrågningar.

Kunskapsspridning är en stor del av Digitalsnacks varumärke. De är bjussiga på innehåll och sitter på otroligt mycket kunskap som såklart behövde få en prime spot på webben. Bloggen, döpt till just Kunskap, har nu blivit en central hubb för poddavsnitt, nyheter och insikter.

Ett annat ben i verksamheten är de kurser som erbjuds. Dessa fick en given plats i toppnavigeringen, som i övrigt hålls enkel nu, men med potential att byggas ut till en megameny när webbplatsen växer.

Under projektets gång hann vi även blicka framåt. Vi kollade på kommande digitala investeringar kopplade till effektmål samt potentiella behov hos användarna med fokus på kundresa och digitala tjänster.

Vad Triggerfish gjort

  • UX research
  • Analys
  • Design
  • Webbutveckling
  • Skärmavbild på webbplats för Digitalsnack
  • Skärmavbild på webbplats för Digitalsnack
  • Skärmavbild på webbplats för Digitalsnack
  • Skärmavbild på webbplats för Digitalsnack
  • Skärmavbild på webbplats för Digitalsnack

Utmaningar i projektet

Digitalsnack, har liksom Triggerfish, höga ambitioner. Vi älskar sådana projekt men det ställer också krav på kund att kunna prioritera, något som Digitalsnack briljerade på. De tog löpande beslut kring design och funktion som gjorde att vi stadigt tog oss framåt.

Eftersom Digitalsnack redan hade ett starkt varumärke i sociala medier ville vi inte göra en total remake på digitalt koncept och idé för webbplatsen. Vi fick uppdraget att sammanföra deras grafiska element från sociala medier och inkorporerade dem på webbplatsen.

Tillsammans med Digitalsnack hittade vi också en tonalitet som både får dem att sticka ut men samtidigt behåller den igenkänning som redan finns kring varumärket.

Framgångsfaktorer

Digitalsnack har tydliga ambitioner, visioner och krav samt många bollar i luften. Därför har tät dialog varit framgångsreceptet på den här resan. De har även nyfiket lyssnat till vår expertis, utmanat oss och samtidigt gett oss stort förtroende genom hela processen, vilket såklart är en ynnest.

Vi lyckades, trots kontor på olika orter, ses hela teamet vid ett antal tillfällen, både på Triggerfish kontor i Stockholm och hos Digitalsnack i Norrköping (där även några av medlemmarna från Triggerfish-teamet dagligen har sin utgångspunkt). Det har bidragit till en fin relation.

Webbplatsen ska nu andas sociala medier, pondus, bjussighet och kompetens – en kombo vi hoppas du som läsare också uppfattar! Tack för gott samarbete Digitalsnack.

Skärmavbild på webbplats för Digitalsnack