Nulägesanalys
Att webbplatser håller hög kvalitet, är relevanta och användarvänliga är avgörande för både besökare och sökmotorer. Men vad betyder det egentligen och hur ska du göra för att nå dit? Med vår heltäckande webböversyn får du svaren.
Att webbplatser håller hög kvalitet, är relevanta och användarvänliga är avgörande för både besökare och sökmotorer. Men vad betyder det egentligen och hur ska du göra för att nå dit? Med vår heltäckande webböversyn får du svaren.
Nulägesanalysen syftar till att ge dig en solid bas för framtida beslutsfattande. Resultatet hjälper dig att veta var din tid och dina pengar bör läggas, både på kort och lång sikt. Vi tittar på ett antal olika aspekter, exempelvis inkommande länkar, titlar, innehållsdjup, transaktioner och sökordsranking. På övergripande nivå innebär det att du får koll på:
Nulägesanalysen kan göras vid flera tillfällen. Ofta sker den i början av projektet för att förstå hur befintlig webb presterar och vilka förbättringar som bör ha högst prio. Den kan också göras under resans gång då du av olika anledningar vill veta vad som fungerar och inte, det här är en bra temperaturmätare för dig som är befintlig kund. Hör av dig till din projektledare om du vill veta mer.
Oavsett tillfälle så bidrar nulägesanalysen till att du kan ta strategiska beslut som baseras på insikter – inte gissningar.
Vissa webbplatser läses, delas och används i betydligt högre utsträckning än andra. Dessa besökarmagneter lyckas med något som ibland känns lite luddigt men som definitivt är avgörande för webbplatsens framgång, nämligen att hålla hög kvalitet, både på teknik och innehåll.
Hand i hand med detta går synlighet. Högkvalitativa webbar gillas av Google och det Google gillar, ja det premieras i sökresultaten. Det gäller därmed att ringa in vad som är hög kvalitet för just din webb. Nulägesanalysen är den givna ledsagaren i det arbetet.
Vi använder mängder av olika verktyg för att få en så klar bild som möjligt om vad som händer på din sajt, till exempel:
När vi sedan aggregerar datan får vi möjlighet att se hur webbplatsen mår – på riktigt. Det ger dig beslutsunderlag till varenda sida på hela din sajt.
Vi tar gärna ett snack över en kopp kaffe och funderar kring hur nulägesanalysen kan bidra till just din affär.