Konvertering – konkreta tips
I den första delen berättade vi om vikten av att sätta mätbara mål. I detta avsnitt tar vi vid där vi slutade och går in mer konkret på hur du ökar konverteringen genom att tänka rätt och undviker onödiga fallgropar. Mycket handlar om psykologi.
Patrik Sjöberg och Carolina Klüft har verktygen för att mäta deras prestationer. Men, det är inte bara att hoppa och hoppas på det bästa. Dom måste sporra sig själva och veta varför dom gör det dom gör och hur dom skall göra det.
För oss är det nu dags att fylla igen fallgroparna på webbplatsen och göra en stig som besökarna kan gå på för att hamna rätt. För oavsett vad ditt mål är; om det handlar om att generera leads, få besökarna att komma till avslut i e-butiken eller få fler klick på annonserna så finns det alltid fallgropar att undvika. Det får inte bli för snårigt och det ska vara lätt för besökaren att göra det den vill. Få saker är väl så irriterande som att behöva leta eller tänka vart du ska ta vägen. Det ska vara logiskt och enkelt, annars lämnar besökaren sidan och din konverteringsgrad sjunker.
Möt dina besökare – du har 5 sekunder på dig att fånga besökarens intresse
Tänk själv: vad är det första du gör när du träffar på en ny person, går in i en ny affär eller när du sätter dig i ett möte med ett företag du inte jobbat med tidigare – Du undrar vem/vad du har framför dig och vart du har hamnat. Kommer du att trivas eller vill du vända om och gå någon annanstans. Så är det även med en webbplats. Kanske till och med ändå tydligare, för här ger man ofta inte mer än 5-6 sekunder innan man bestämmer sig för om man vill stanna kvar eller vända i dörren. Tänk om det var så med alla människor man mötte eller platser man besökte.
- Övning: Om man tittar på er startsida i 5 sekunder och tittar bort.
Vet man vad ni jobbar med? Talar bilderna (handen på hjärtat) om vad ni jobbar med? Är företagsnamnet eller er tagline talande och beskrivande? Vet besökaren var man skall klicka sig vidare?
Less is more!
Visst är det enkelt att lägga till. Men det är inte alltid lika enkelt att ta bort. Risken med att lägga till och lägga till och lägga till är att det till slut blir mycket innehåll som vill ha uppmärksamhet. Vad ska jag egentligen titta på? Vad ska jag egentligen göra? Var är jag? Frågor man absolut inte vill att besökaren ska ställa sig.
Istället för att lägga till kan man vända på steken
- Vad kan jag ta bort?
- Hur kan jag renodla?
- Hur kan jag förenkla för besökaren?
En bra webbplats är ofta en site där du inte behöver tänka och ställa dig en massa frågor: du bara ser var du är och gör det siten vill du ska göra. Stort budskap som talar om vad det handlar om och en stor knapp som talar om vart du gör det. Mer behöver du inte se. I alla fall inte före du skrollar ner.
Lär känna dina besökare
Det är alltid lätt att utgå från sig själv. Men det är inte dig själv du vill locka in på din webbplats. Genom att analysera och förstå sina besökare kan man även anpassa och förenkla. Vilka kategoriserade besökare har ni? Skriv ner för er själva vilka slags besökare ni har och vad ni tror att de söker?
När du bygger er webbplats ha därför alltid besökaren i dina tankar: hur tror du dem tänker och gör när de ska leta efter din produkt? Vissa kanske känner igen din produkt genom att se en bild. Andra kanske genom att söka på en produktkategori. En tredje kanske vet namnet och vill kunna söka och hitta direkt utan jobbiga mellansteg.
Kom till avslut!
Okej, ni fick mig. Jag är intresserad. Jag vill ha kontakt! Tankar vi vill att varje besökare på webbplatsen ska tänka när de botaniserar runt på siten.
När du väl fått din besökare på kroken gäller det att komma till avslut. Det handlar om att personen lätt ska kunna köpa, hitta kontaktuppgifter eller ett formulär att fylla i.
Känner du igen känslan av när du hittat det där hotellet ni ville bo på, eller de där biljetterna ni ville boka men möts av en hopplös bokningsmotor med alldeles för många och för krångliga steg. Kanske har du istället börjat leta efter ett telefonnummer som inte verkar finnas. Har det rent av hänt att du vänt om och struntat i det?
- Köpflöden och formulär är ofta komplexa och krångliga att fylla i.
- De flesta företag har inte själva testat att köpa något från sin webbplats eller fyllt i sina egna formulär utan problem.
- Kan inte ni det, hur ska då era kunder lyckas?
Prova att fylla i dina egna formulär och gå igenom köpflöden. Be någon annan göra det medan du tittar på. Det går alltid att finputsa och förbättra. Följ sedan upp de mål du satt upp för din webbplats och utvärdera och testa igen.
Det finns förstås många fler fallgropar än så här att titta på och fylla igen. Genom att själv sätta ett mål, genom att förstå sina besökare och genom att testa, testa och testa kan man öka konverteringsgraden och tjäna mer pengar.
Ställ dig frågan hur mycket det skulle vara värt för dig de kommande åren om du gjorde en rejäl förbättring av din webbplats.
Hur mycket tappar du på att inte göra det?