Att summera ett år är alltid intressant då det är en lagom period att reflektera över. Man blickar tillbaks mot vad vi satte för mål, vad vi lyckades med, vad som hände och vad vi nu sätter för mål för nästa år.
2015 var ett spännande år som började lite tufft med utmanande projekt. Vi hittade inte riktigt det där flowet som vi så gärna ville ha. Vi fick in två bra personer i teamet och åkte i mars till WordCamp i London.
När våren kom och snön smälte vände det för oss och kunder som vi drömt om valde Triggerfish. Projekt som Hemavan Tärnaby och Bonnierförlagen var första halvårets stora fokusprojekt som gav oss utmaningar. Då vi tidigare år ofta jobbat med andra parter för vissa delar av våra större projekt, var det med en extra stor stolthet vi tog oss an dessa projekt helt på egen hand.
Ett annat av årets större projekt gjorde vi med vår kund SSM Fastigheter där vi kopplade samman deras CRM system (Lime) med webbplatsen och byggde ett ”mina sidor” i WordPress. Det var otroligt kul att flytta fram positionerna för försäljning av lägenheter och stötta SSM i deras framgång.
Ett ögonblick som vi blev extra stolta över var när Scouterna valde oss som webbyrå. För oss blev detta ett bevis på att vårt fokus som ”bäst på WordPress” är rätt.
Efter sommaren lossnade allt för oss och vi blev överösta med förfrågningar och projekt. Hösten har varit galet intensiv med otroligt roliga och utmanande projekt. Nu jobbar vi med ett antal organisationer, ett mycket omfattande intranätsprojekt för ett större bolag, resebyråer och fastighetsbolag mfl.
Vi fick under året förmånen att få jobba med många roliga och inspirerande kunder som gav oss mycket positiv energi. Titta gärna på vår uppdragssida för årets lyckade samarbeten.
6 saker vi tar med oss från 2015
# 1 WordPress = rätt
Att jobba med WordPress som plattform och göra det på ”riktigt” från alla perspektiv såsom säkerhet, struktur, snabbhet, löpande uppdatering osv är helt rätt strategi för oss.
# 2 Säkerhet
All IT blir mer och mer utsatt för attacker och att jobba med en tydlig strategi för att förebygga attacker och hela tiden ligga ett steg före är för oss A & O.
# 3 Det går fort
Att hela tiden utmana sig själv när det kommer till utveckling eller design är alltmer viktigt. Det går otroligt fort i vår värld och man får aldrig bli ”fat and happy.” Det enda som består är förändring.
# 4 Ledarskap
Under året så har flera i teamet fått prova på att jobba från distans och det funkar otroligt bra. Hittar man balansen mellan fokus, inspiration och frihet med närvaro och daglig kontakt blir resultatet utmärkt.
Vi har även börjat jobba med ett antal smarta verktyg som underlättar kommunikation i teamet, planering, projekthantering och struktur. Vi gör även en långsam förflyttning mot Googles verktyg.
Ann-Sofi (med avbrott för mammaledighet) har tagit sig an rollen som byråchef vilket är ett naturligt steg i vår tillväxt med fler medarbetare.
# 5 Närmare samarbete med våra kunder
På Triggerfish jobbar vi allt närmare våra kunder som en naturlig utveckling av samarbetet vi söker. Vi har lanserat tjänsten ”Digital marknadsföring” som innebär att vi stödjer kunden i sin digitala marknadsföring, utgår ifrån en bestämd strategi och tar fram aktiviteter utifrån denna. Vi ser att de flesta av våra kunder önskar betydligt närmare samarbete med oss med vidareutveckling och nya projekt.
# 6 Webben = centrum för all kommunikation
Det finns många trender som vi skulle kunna plocka upp som varit signifikant för året. Att Content Marketing är på allas läppar, att fler bolag går mot market automation, att man pratar om retargeting, att omnichannel är ett begrepp man vill veta mer om, att konvertering är grunden i all webb, att Google konstant gör förändringar som påverkar oss, att mobilen går om dator, att sociala medier kopplas samman med företagets kommunikation, att webbplatsen integreras med företagets övriga system i en sömnlös integrering och att många av våra kunder genomgår varumärkesresor just nu. Istället gör jag noteringen att allt kopplas mot webbplatsen och att webbplatsen är grundplattformen dit all trafik skall drivas och där besökaren skall avsluta sin affär.
Som ett led i denna spaning har Triggerfish börjat jobba med en advisory board där 7 VD´s från bolag som representerar ovan trender samlas för att diskutera hur webben kopplas mot alla övriga trender just nu. Otroligt spännande diskussioner.
Vad tror vi om 2016?
Lika svårt som att förutsäga börsens utveckling är det att förutsäga webben under ett framtida år.
Vår trendspaning är att fortsätta på det spår vi är inne på men förfina och förbättra alla vinklar och aspekter. Att göra varje projekt unikt utefter varje projekts utmaning.
Vi återkommer med en mer genomgående spaning för 2016.