Erbjudande: SEO Onsite Audit

Vi kan hjälpa dig med en SEO Onsite Audit där vi söker igenom din webbplats och åtgärdar allt från brutna länkar och trasiga bilder till felaktiga metabeskrivningar eller metatitlar. Målbilden är att du i slutändan hamnar högre upp i det organiska sökresultatet på Google.

URLs med statuskod 404

En URL får statuskod 404 om det är en felaktig webbadress eller om sidan har tagits bort. Att ha många URLs med statuskod 404 påverkar både användarupplevelsen och en sökmotors genomsökning negativt, vilket kan leda till mindre trafik till din webbplats.

Åtgärd

Vi tar ut en lista på URLs med statuskod 404 och åtgärdar dessa genom att skapa 301-redirects. Redirect görs till närmast motsvarande sida eller till startsidan om ingen annan lämplig sida finns.

Sidor med brutna/trasiga länkar

En trasig länk kan uppstå på grund av en felaktig webbadress, eller för att sidan som länken leder till inte längre existerar. Att ha många trasiga länkar påverkar både användarupplevelsen och en sökmotors genomsökning negativt, vilket kan leda till mindre trafik till din webbplats.

Åtgärd

Vi undersöker om sidan har fått en ny URL och länkar i sådana fall om, annars samlas dessa i en lista för vidare åtgärd i samråd med dig som kund (om länken ska tas bort eller om sidan som saknas bör skapas upp på nytt t.ex.).

Trasiga bilder

En trasig bild är en bild som inte kan visas eftersom den inte längre finns eller för att bildens URL förändrats eller är felaktigt inlagd på sidan. Att ha för många trasiga bilder påverkar både användarupplevelsen och en sökmotors genomsökning negativt, vilket kan leda till mindre trafik till din webbplats.

Åtgärd

Vi undersöker de trasiga bildlänkar som finns och ersätter dessa med en motsvarande bild som fungerar. Om ingen annan lämplig bild kan hittas på webbplatsen tas den trasiga bildlänken bort och vi stämmer av med dig som kund för vidare åtgärd.

Tunga bilder

Tunga bildfiler påverkar sidans laddningstid negativt samtidigt som de äter upp lagringsutrymme på webbplatsen.

Åtgärd

Vi komprimerar de bilder som är för tunga och minskar även på storleken på bilderna vid behov. Därefter byts bilderna ut på webbplatsen.

Interna 301 redirects

301-redirects är bra att använda när en sida ändrar URL för att säkerställa att externa länkar fortfarande överför värde till de nya sidorna och att besökaren alltid hamnar på rätt sida.
Man bör dock även komma ihåg att uppdatera de interna länkar som finns till sidan för att säkerställa att informationen på webbplatsen är korrekt och att besökaren inte redirectas i onödan.

Åtgärd

Vi säkerställer att länkar på webbplatsen går direkt till korrekt URL istället för att redirecta till den nya URL:en.

Redirectkedjor och loopar

När långa kedjor av redirects och oändliga loopar uppstår blir det svårt för sökmotorer att genomsöka din webbplats. Detta påverkar hur väl dina webbsidor blir indexerade, saktar ner webbplatsens laddningshastighet och kan ge en negativ inverkan på ranking och användarupplevelse.

Åtgärd

Vi granskar de redirectkedjor och loopar som finns och säkerställer att den gamla sidan redirectar direkt till den nya sidan istället för att ta omvägar.

Saknade H1-rubriker

En H1-rubrik ligger överst i rubrikernas hierarki (H1, H2, H3, H4, H5). En saknad H1-rubrik kommer att bryta rubrikernas hierarki och hindra sökmotorer från att helt förstå innehållet, vilket kan påverka en webbplats rankning.

Åtgärd

Vi säkerställer att alla sidor har en H1-rubrik. Om en H1-rubrik saknas ser vi över sidans rubrikhiearki och gör eventuella justeringar av befintliga rubriker, eller skriver en ny H1-rubrik.

Multipla H1-rubriker

Att använda en H1-rubrik per sida anses vara bästa praxis. Om det finns fler än en H1-rubrik kan sökmotorer anse att det är ett försök att ranka för fler sökord, vilket kan leda till straff i ranking.

Åtgärd

Vi säkerställer att sidorna endast har en H1-rubrik. Om det finns fler än en ser vi över sidans rubrikhiearki och ändrar den andra H1-rubriken till en H2-rubrik istället.

Metatitlar

En metatitel är sidans titel som syns i din webbläsares flik samt som den länkade rubriken i sökresultat. Det bör vara en kort, säljande titel som innehåller sidans viktigaste nyckelord. Längden på texten som ska visas i sökresultat är begränsad och om titeln överskrider gränsen kommer den att klippas, vilket kan påverka en webbplats klickfrekvens. Att använda samma titlar för olika sidor gör det också svårt för sökmotorer att bestämma vilka sidor som ska visas i sökresultaten och för besökare att förstå hur en sida skiljer sig från en annan.

Åtgärd

Vi säkerställer att alla sidor har unika metatitlar. Vi justerar även längden på metatiteln om den är för lång.

Metabeskrivningar

En metabeskrivning är den beskrivning som syns i sökresultat och bör vara en kortare sammanfattning av sidan. Precis som med metatitlar är längden på beskrivningen begränsad och man bör undvika att ha samma beskrivning på flera sidor eftersom det blir svårt för sökmotorer att skilja mellan olika sidor, samt för besökare att förstå hur en sida skiljer sig från en annan.

Åtgärd

Vi säkerställer att alla sidor har unika metabeskrivningar. Vi justerar även längden på metabeskrivningen om den är för lång.

Låter det intressant?

Hör av dig till din projektledare eller direkt till vår support så hjälper vi dig vidare!

Få senaste nytt rakt i inkorgen!

Håll dig uppdaterad kring vad som händer hos oss genom att signa upp dig på vårt nyhetsbrev.