Arbetar du på en organisation och har planer på att ta er an ett webbprojekt så kommer här några handfasta tips och råd om vad du skall tänka på.
Triggerfish har drivit otaliga webbprojekt för organisationer och vi har under årens lopp lärt oss mycket om vad som är viktigt att tänka på.
Varför
Den första frågan vi vill att ni ställer er är varför ni skall ha en webbplats. Vad händer med er organisation om ni har världens bästa webbplats? Vad finns det för optimala mål som ni kan uppnå och hur skulle det ändra er som organisation?
Vi har jobbat med organisationer vars mål har varit;
- Förtydliga medlemsnytta (man har en utmaning att påvisa varför man skall vara medlem)
- Behålla medlemmar
- Få nya medlemmar
- Bli en hub/nav för all kommunikation som organisationen och dess medlemmar står för
- Driva trafik och affär till medlemmarna
- Få in bidrag och donationer
- Sprida nyheter och agera nav för lobbyverksamhet
- Få fler Twitteranhängare
- Visa på organisationens styrkor och ledord
- Skapa engagemang och dialog med medlemmar och omvärld
Vanliga krav;
- Enkelt sprida kunskap och information
- Erbjuda ett tydligt och omfattande dokumentarkiv
- Få intäkter genom en webbshop
- Erbjuda medlemmar möjligheten att logga in och ta del av information som bara medlemmar får ta del av
- Erbjuda medlemmar billigare priser i webbshop
- Integrera flera olika sociala kanaler och skapa en dynamik
- Integrera rörlig media på bästa möjliga vis
- Kalendarium med en plattform där man kan hantera möten och anmälningar
- Omfattande krav på rättigheter
- Intranät
- Integration med medlemsdatabas
- Integration med nyhetsbrev
- Bra sökfunktionalitet
Listan kan göras betydligt längre men ovan är några av de typiska mål och krav som vi tidigare jobbat mot.
Klassiska utmaningar för organisationer
De flesta organisationer vi jobbar med har mycket information och material på sina webbplatser och en ofta förekommande åsikt från besökare är att det är svårt att hitta information. Huvudmålet för den nya webbplatsen är att det skall vara enkelt och intuitivt att ta till sig information från organisationen. Vårt råd i dessa fall är att försöka samla in information från både medlemmar och kansli om vad man ofta söker efter och önskar hitta. Att tidigt i projektet jobba med sitemap är extremt viktigt för dessa organisationer.
Andra klassiska utmaningar är att enas kring vad medlemmar och administratörer skall få göra på webbplatsen. Vad och hur skall de få ändra på information? Vad skall inloggade medlemmar få se och göra?
I de fall webbplatsen ska kommunicera med externa system är det ur ett tekniskt perspektiv viktigt att tidigt i projektet få fram hur WordPress skall kommunicera med dessa system.
CMS vs CRM
(ordförklaring: CMS = WordPress, CRM = medlemssystem)
Vi har i flera projekt integrerat CRM-plattformar för medlemsorganisationer och skapat ”mina sidor” för medlemmar på webbplatsen. Förr var det ofta förekommande att CMS även hanterade medlemsinformation men idag fokuserar CMS uteslutande på att presentera data och information från CRM-system.
WordPress för organisationer
Passar WordPress för organisationer? JA, är vårt svar.
Ofta förekommande argument mot WordPress är;
”Inte säkert”
Svar: Gör man rätt med WordPress så är WordPress mycket säkert.
”Inte optimalt för inloggat läge”
Svar: I WordPress kan man givetvis skapa flera administrationsnivåer. Det går att ta de inbyggda 5 nivåerna till fler nivåer.
Inte användarvänligt
Svar: WordPress är världens största CMS och vi ser snarare ofta att många användare redan har jobbat i WordPress tidigare och känner igen sig i verktyget.