I detta avsnitt tar vi dig med på en resa genom de viktigaste sociala nätverken som, beroende på företag, kan vara bra att synas på. Vad du bör tänka på och vikten av att lägga ner lite extra energi på att hålla nätverken vid liv.

I detta avsnitt blir det inga skönskrivningar och spännande liknelser med boxningsringar eller Patrik Sjöberg. Detta på grund av att du ska förstå vikten av en seriös social närvaro. Det kan tyckas enkelt att skaffa ett facebook- eller Twitter-konto, vilket det är, men det svåra är att visa upp ditt företag och skapa trafik till er webbplats så den bli mer levande och intressant.

För att du ska få ut så mycket som möjligt av dina sociala nätverk krävs det att du lägger ner både tid och tanke. Tid för att underhålla med uppdateringar, och tanke för att det ska bli en lyckad och långvarig närvaro. Vilket det kan vara mödan värt då detta är ett mycket kostnadseffektivt sätt för ditt företag att marknadsföra sig på nätet. Sociala medier gillas av sökmotorerna och ur ett kundperspektiv visar ni att ni anpassar er för det nya och vill ta kontakt med kunder och besökare.

Men hur bör du tänka och vad är det du ska fokusera på?

Du kan utgå från tre punkter att lägga stor tankekraft vid innan ett konto skapas:

  1. Syftet
  2. Strategi
  3. Tonen

Vad är syftet

Att tänka ”ja, vi startar en Facebook sida för det är populärt och våra konkurrenter har en” brukar vara en tanke som snabbt slår rot. Men låt den inte växa upp för fort innan ni vattnar den med ett syfte. För utan ett syfte som får sippra ner och bli ett med den första tanken kan det lätt bli så att ni efter ett tag blir förvirrade med ”vad är det vi vill säga” och ”hur ska vi hålla ihop det så besökaren vill komma tillbaka”. Syftet varierar från företag till företag men kan exempelvis vara: ”Visa att vi besitter en stor kompetens och som vi vill delge våra kunder/besökare på ett effektivt sätt”.

Med ett klart syfte blir det lättare att hålla sig på banan och inte sväva iväg.

Ha en utarbetad strategi

Att ha en strategi för hur ni ska gå tillväga är viktigt på många plan. Dels är det viktigt att internt ha det nedskrivet varför ni börjat med sociala medier. Men även för att dela upp ansvarsområden för att det lätt ska kunna flyta på. Gör det till något spännande som alla på företaget kan ta del av och att med allas unika kunskaper skapa något långsiktigt och utvecklande. Se bara på Wikipedia och hur det är uppbyggdt – det är vi människor med våra samlade kunskaper som delar med oss. Nu kanske du inte ska ha Wikipedia som förebild men det kan vara en bra idé att surfa runt på webbplatser som du tycker är intressanta och se hur dem jobbar med sociala medier.

När du utarbetar din strategi ska ditt mål vara långsiktigt. Försök att inte se detta som något som ska växa upp över en natt. Börja med att strukturera vilka som ska göra vad och ungefär hur mycket tid ni skall lägga ner på detta. Vidare kan det i början vara bra att ha mål med hur många blogginlägg ni ska skriva i veckan eller hur aktiva ni ska vara på Twitter. Detta kommer falla mer naturligt sen när ni väl kommer igång. Vad som kan vara bra är att om det av någon anledning ebbar ut så har ni byggt upp en stabil grund för era sociala nätverk. Då är det bara att gå tillbaka och ta vid med de mål ni hade i början.

Det sekundära syftet får du på köpet

Ett sekundärt syfte som kan bidra till att hålla den sociala nätverkslågan vid liv är att du ökar sökmotorernas chans att tycka om din webbplats. Google gillar sociala medier och vi gillar när google gillar våra webbplatser, därför använder vi oss av sociala medier för att flörta lite extra mot sökmotorerna.

Hitta tonen

Hur vill du prata med dina besökare/kunder? Här gäller det att hålla koll på sin målgrupp. Vad är det för människor och vad har de för kunskap om er som företag och vad ni jobbar med; på vilken nivå ska ni lägga er så att läsaren förstår men samtidigt inte bli dumförklarad. Vad som är skönt med sociala medier är att du inte behöver tycka om att skriva och formulera klockrena meningar – det handlar mer om att få ut det du vill säga på ett genuint sätt så läsaren tror på det du säger.

Nu när du tänkt ut ett syfte,  skapat en strategi för hur ni skall gå tillväga och vilka mål och delmål ni har samt funnit den ton ni vill använda så kan det vara bra att välja hur ni vill synas. Nedan följer lite tips på vad som kan vara bra att tänka på för respektive nätverk. Vad som gäller för dem alla är: The sky is the limit! Att våga synas och ta plats är att våga trampa på Jantelagen. Gör ni det är utsikterna goda för att folk ska få upp ögonen och vilja följa er sociala resa.

Facebook

Du kan inte förutsätta att människor ska ”gilla” din Facebook sida om du inte har lockande och intressant information att erbjuda – om du inte har stjärnstatus och ”likes” endast är till för att befästa personens karaktär.

Twitter

Börja med att följa intressanta människor och se hur de skriver. Desto mer du skriver ju lättare kommer det bli. Tänk på att inte bara göra en massa Tweets och tro att du sitter säkert. Även om du max får använda 140 tecken ligger det mycket arbete bakom – att följa människor och få folk att följa dig!

Blogg

Tänk på målgruppen men glöm inte att bjuda på dig själv och visa både hjärta och hjärna. Om vi ska likna Twitter med en ingress som ska säga mycket på ett begränsat utrymme så är bloggen dess brödtext där du har chans att sväva ut och fånga läsaren. 

Så, nu har du fått lite mer kött på benen. Håll fanan högt och statuera ett snyggt exempel på hur man jobbar med sociala medier.  Tänk på att det heller inte finns någon snabblösning utan det gäller att fylla på med innehåll. Så, vad väntar du på? Syfte, strategi och ton!