Vet du vad? Det här inlägget är vårt mest populära MEN det är från 2012, här finns ett nytt på samma ämne som är uppdaterat 2020.
Att optimera sin webbplats så att Google indexerar den på bästa möjliga vis har blivit alltmer viktigt. Google ändrar kontinuerligt sin indexeringsalgoritm så att mest relevanta webbplatsen för en enskild sökning hamnar överst i den organiska listan.
Vad avgör en placering på Google?
Googles algoritm är avancerad och ändras hela tiden. Det sägs att Google ändrar sin algoritm ca. 500 gånger per år och berättar sällan när och vad som ändras.
Rent generellt strävar Google efter att bli så mänsklig som möjlig. Man älskar ordet relevant. Är sidan mest relevant så kommer det att rankas i träfflistan. Samtidigt jobbar Google hårt med att – tvärt om – minska rank för webbplatser som inte alls är relevanta, men som på olika sätt och med olika metoder försöker lura sig till placeringar.
Vad spelar roll?
Lite luddigt kan man säga att det som spelar roll för dig som användare och besökare av en webbplats – även spelar roll för Google. Detta innefattar bland annat;
- Densitet – Hur ofta ett sökord nämns i procent av det totala antalet ord på sidan. De första 300 orden på sidan samt den sista meningen är viktigast när Google går igenom en text. Viktigaste är att ordet nämns ett antal gånger på siten.
- Hur tidigt ordet kommer – ju tidigare ett ord nämns på en webbplats, desto viktigare bedöms det vara.
- Var ordet finns – Nämns de i sidans titel, rubriker, markerad text eller länkar.
- Länkar – Länkar är och förblir en viktig del i Googles algoritm. Inte så konstigt egentligen när hela ”internet” egentligen bygger på länkar mellan enskilda sidor. Hur kan ni få kunder, partners, leverantörer, sociala medier, bloggar, marknaden att länka till er?
Hur skall ni göra för att hamna högst?
Först och främst – välj rätt sökord!
Vi rekommenderar alltid att man börjar analysera vilka sökord som är relevanta för er bransch, ert företag och er webbplats.
- Vilka sökord anser ni vara viktiga?
- Vilka sökord använder branschen sig utav?
- Tips! Vilka sökord använder era potentiella besökare?
Ett bra verktyg för vilka sökord som är bra för er
Tips från oss är att
- Fokusera på vilka ord som ni vet eller tror att era kunder söker på, inte vad ni själva tror ni säljer. Det brukar inte alltid vara samma ord.
- Hitta besläktade ord kan ni komma på som är liknande ord som era kunder söker på.
- När man tagit fram sina ord gäller det att prioritera och ta fram en topplista på de ord som ni har möjlighet att vara framgångsrika med samt vilka ord som konverterar bra.
- Inse att även om svenska språket ej är särskrivet – så särskriver gärna svenskar!
Landningssidor
De flesta företag missar att ”tänka landningssida” och tror att all trafik skall gå mot startsidan. En landningssida är en sida som enbart är optimerad mot ett eller två sökord och ger besökaren rätt- och framförallt relevant information på denna sida.
Man behöver inte bara tänka SEO utan det är viktigt att landningssidan har en roll och att du länkar / driver besökare dit.
Tips!
- För att hjälpa på SEO mot landningssidor bör du driva pressmeddelanden och sociala medier samt hänvisa dit från övriga sidor.
Utnyttja internet
Google sniffar upp allt som skrivs om ert företag, tjänster och produkter. Ju mer det står, ju mer kommer Google med största sannolikhet att gilla er.
Länka till bra (välbesökta) webbplatser som skriver om nyheter, trender eller bara allmänt om eller inom er bransch.
Jobba med sociala medier och bloggar. Google älskar Facebook, Twitter och bloggar då man ofta jobbar mycket med länkar i dessa medier.
Tips!
- Nyttja kraften i Newsdesk. Google gillar Newsdesk och härifrån kan man få bra länkkraft men även knyta sitt företag mot viktiga sökord.
Skriv rätt
- Titel på sidan.
- Sökordet bör placeras så tidigt som möjligt i titeln.
- Hela titeln bör innehålla max 60 tecken.
- Budskapet bör vara informativt, säljande och inspirerande.
- Det är viktigare att ha med sökordet än ditt företagsnamn.
Rubriker
Ta med sökorden i huvudrubiken – ”H1 taggen” och förstärk kraften med sidtiteln ”Title taggen”.
- För att ge en extra SEO-effekt till sidans nyckelord så kan du använda samma ord i ”H1 taggen” som i ”Title taggen”. Men tänk på att inte upprepa samma sökord i en annan ”Title tagg” eller H1-rubrik på webbsidan.
- Använd kringord i underrubriker (H2, H3, H4).
Vikten av underrubriker
- H2-taggar bär också en del on-page SEO-vikt, även om de inte är lika kraftfulla som H1-taggar. H2-taggar kan jämföras med tidningsartiklarnas mellanrubriker. Vi ser ofta webbplatser som helt saknar H2-taggar och håller sig istället uteslutande till H3-taggar. Detta borde du undvika, använd dem till det de är tänkt – för att ge en logisk uppdelning av sidans rubriker.
- Kom ihåg att du kan designa H2-taggarna hur du vill i dina stilmallar, det finns alltså ingen anledning att skippa H2´s om designen är bekymret. Den största skillnaden mellan H1- och H2-rubriker när vi talar om SEO är att du kan använda dem mer än en gång. Rent generellt ska du inte oroa dig för mycket att lägga in ett nyckelord i H2-rubrikerna. Skriv texten så den blir naturlig och känns logisk till underrubrikerna.
- Poängen är att sökmotorerna ska få en bättre uppfattning om vad sidan handlar om då du håller dig till ett relevant språk för H2-rubrikerna.
- Ju färre ord som används, desto större vikt lägger Google vid varje ord. Det gäller även titeln.
Ingress och text
- Ingress och text bör innehålla huvudsökordet och viktiga kringord.
- Använd gärna minst 300 ord per sida.
- Huvudsökordet och andra viktiga sökord bör fördelas jämt över textens 250 första ord. Avsluta gärna med en mening som innehåller sökordet.
Interna länkar
- Ha sökordet i länktexten
- Använd få ord i länktexten
- Undvik länkar som ”läs mer” eller ”klicka här”.
- Länka gärna i löpande text till andra sidor på din webbplats. Det gillar Google.