Vet du vad? Det här inlägget är vårt mest populära MEN det är från 2012, här finns ett nytt på samma ämne som är uppdaterat 2020.

Att optimera sin webbplats så att Google indexerar den på bästa möjliga vis har blivit alltmer viktigt. Google ändrar kontinuerligt sin indexeringsalgoritm så att mest relevanta webbplatsen för en enskild sökning hamnar överst i den organiska listan.

Vad avgör en placering på Google?

Googles algoritm är avancerad och ändras hela tiden. Det sägs att Google ändrar sin algoritm ca. 500 gånger per år och berättar sällan när och vad som ändras.

Rent generellt strävar Google efter att bli så mänsklig som möjlig. Man älskar ordet relevant. Är sidan mest relevant så kommer det att rankas i träfflistan. Samtidigt jobbar Google hårt med att – tvärt om – minska rank för webbplatser som inte alls är relevanta, men som på olika sätt och med olika metoder försöker lura sig till placeringar.

Vad spelar roll?

Lite luddigt kan man säga att det som spelar roll för dig som användare och besökare av en webbplats – även spelar roll för Google. Detta innefattar bland annat;

Hur skall ni göra för att hamna högst?

Först och främst – välj rätt sökord!

Vi rekommenderar alltid att man börjar analysera vilka sökord som är relevanta för er bransch, ert företag och er webbplats.

Ett bra verktyg för vilka sökord som är bra för er

Tips från oss är att

Landningssidor

De flesta företag missar att ”tänka landningssida” och tror att all trafik skall gå mot startsidan. En landningssida är en sida som enbart är optimerad mot ett eller två sökord och ger besökaren rätt- och framförallt relevant information på denna sida.

Man behöver inte bara tänka SEO utan det är viktigt att landningssidan har en roll och att du länkar / driver besökare dit.

Tips!

Utnyttja internet

Google sniffar upp allt som skrivs om ert företag, tjänster och produkter. Ju mer det står, ju mer kommer Google med största sannolikhet att gilla er.

Länka till bra (välbesökta) webbplatser som skriver om nyheter, trender eller bara allmänt om eller inom er bransch.

Jobba med sociala medier och bloggar. Google älskar Facebook, Twitter och bloggar då man ofta jobbar mycket med länkar i dessa medier.

Tips!

Skriv rätt

Rubriker

Ta med sökorden i huvudrubiken – ”H1 taggen” och förstärk kraften med sidtiteln ”Title taggen”.

Vikten av underrubriker

Ingress och text

Interna länkar

Vi hjälper gärna till!

Läs mer om Triggerfish tjänster kring Google här.