Vi besökte i veckan Sveriges största konverteringskonferens, ConversionJam 2013, som anordnas av Conversionista. Konvertering har med tiden blivit allt viktigare, främst inom e-handel men även för vanliga webbplatser.

Vad är konvertering?

Låt oss kort reda ut styrkan med konvertering:

Vad kan man göra för att skapa en god konvertering?

Förra året handlade konvertering mycket om vilka slags bilder man skulle använda och vilka av dessa som konverterade bäst. I år handlade det mer om ordets makt och att jobba med rätt texter. Att börja testa och mäta olika sätt att få kunden att konvertera.

Ett ämne som togs upp på konferensen var provocerande texter. Fler webbplatser bör våga provocera mer för att få besökaren att reagera. En provocerande adwords-kampanj med text som ”Urdålig webbyrå söker kontakt” kan exempelvis konvertera bättre än den något snällare varianten ”Vi är experter på WordPress”.
Detta beror givetvis på vilken typ av webbplats man har men generellt finns det för många mesiga webbplatser som inte sticker ut.

Ett område inom konvertering som man kan spendera mycket tid på är kontaktformulär. Många företag lägger väldigt lite tid på att få sina kontaktformulär optimala, trots att det är genom dessa de flesta besökare tar kontakt.
Utgå alltid från vad kunden önskar ge er – inte vad ni vill få från kunden. Fokusera inte på när besökaren gör fel utan hjälp istället besökaren att göra rätt. Skriv hjälptexter och använd gärna gröna checkbockar för att visa när besökaren gjort rätt. Besökare gillar att göra rätt.
Utmana era kontaktformulär och försök att vara logisk. Varför måste jag klicka i den där checkboxen? Är det nödvändigt?

Som webbyrå tycker vi konvertering är ett oerhört spännande område eftersom det är en bra kombination av psykologi, user experience, affärsnytta, paketering och webbdesign.