I den bästa av alla tänkbara världar skulle vi som har webbplatser både ha en mobilanpassad webbplats som Google indexerar och även en applikation för nischade anledningar. Det viktiga är att kartlägga den mobila besökarens beteende och behov samt vad ert företag vill uppnå med ert digitala verktyg.

I detta avsnitt tar vi upp liknelser och skillnader samt fördelar och nackdelar mellan mobila webbplatser och appar.

Alla som inte är pojken med guldbyxan måste välja vilket verktyg vi vill lägga pengar på. Då kan det vara bra att veta hur man ska tänka och hur verktygen jobbar. – I slutändan handlar det om att tillgodose kunden och inte välja det alternativ som är mest hajpat. Det finns många som talar sig varma om mobilanpassade webbplatser och lika många som lyfter upp applikationer till skyarna. Vi väljer att lägga båda i våra händer och erbjuda det alternativ som passar kunden bäst. Här kan du läsa om fyra viktiga aspekter när du gör ditt val:

1. Vad är syftet med er mobila närvaro?

Hur ser er närvaro ut i den mobila kanalen ut idag? Har ni många mobila besökare? Vad klickar de på? Har ni en lojal kundgrupp som kan tänka sig att ladda ner en app? Har ni en flotta av personal som önskar jobba mot interna system? Hur kan vi få fler mobila besökare?

I google analytics kan ni få svar på de flesta av frågeställningarna ovan och som skapar en bra grund inför ert val av mobil kanal.

2. Fysisk skillnader på App vs. mobilwebb

En app har kontakt med hårdvaran på mobilen och möjliggör att man kan få telefonen att vibrera, pusha notiser, ta kort och nyttjas i appen. Även kompass/GPS. Generellt är en app snabbare än en mobil webbplats och behöver inte ha tillgång till 3G.

En mobilwebb har primärt kontakt med telefonens funktioner kring ”kontakt” samt GPS vilket möjliggör att ”hitta närmsta” funkar utmärkt. Man glömmer ofta att det går utmärkt att bygga snygga funktioner för bilder och bildspel med Mobilwebb.

3. Hur tänker dina besökare?

Vad har du för typ av besökare på din webbplats? Kommer dom för att de är i behov av era tjänster, spela ett spel eller köpa en resa? Beroende på vilken typ av besökare din webbplats har vet man vilken information man vill förmedla ut till en mobilanpassad webbplats eller till en app. För appar gäller generellt att ha ett starkt varumärke som många känner till för att få dem att ta sig tid att ladda ner just din app. Men, när dem väl gjort det finns du alltid i deras mobiltelefon och stärker bandet till dem.

Ett exempel på att komma sina kunder närmare är Nikes app

som fyller en nyttofunktion och stärker deras varumärke som en seriös aktör inom sport/aktiv livsstil vilket på sikt kan leda till att relationen är så pass stark att deras produkter är top of mind vid nästa inköp. Nike har ett tydligt och klart syfte: underlätta träningen för sina kunder – vilket de gör på bästa sätt med en applikation.

Mitsubishi å andra sidan gör rätt i att ha en mobilanpassad webbplats då deras kunder inte har lika starka band eller benägenhet att söka i appstore. Deras syfte är att presentera deras modeller och återförsäljare på ett snyggt och pedagogiskt sätt och enkelt slussa sina kunder vidare. Mitsubishis kunder har inga incitament att ladda ner en app utan hjälps bättre av en mobilwebb samt att alla potentiella kunder som besöker deras webbplats får en bra surfupplevelse via mobilen.

Så, det är mycket viktigt hur dina besökare tänker och fungerar. Skulle de vara intresserade av att ladda ner en app eller vill de bara snabbt få informationen enkelt när de googlat och klickat på just din länk? Ja, då är det viktigt med en anpassad webbplats för att hålla besökaren kvar när den landat.

4. Vad säger Google?

Google har ett initiativ som heter GoMo där de lyfter fram statistik och verktyg för mobil närvaro. Tips är att kika på:

De har även The Mobile Playbook som är värd att titta närmare på:

Att vara omtyckt av Google är något som alla webbplatser vill vara. Här börjar den mobilanpassade webbplatsen med ett övertag då Google indexerar mobilanpassade webbplatser. Det är sällan man ser en appstore länk i Google resultatet. Varför Google väljer att vända bort ryggen för applikationer har den enkla förklaringen att med en app går du aldrig ut på nätet, och går du aldrig ut på nätet så finns inte chansen till att kunna utnyttja Google.

Så, vet man om att ens besökare googlar ens företag eller de produkter man erbjuder är en mobilanpassad sida att rekommendera. Du kan även länka den mobila webbplatsen mot appstore eller Android market för att få användaren att ladda hem er app.