Vi har alla en bild av vad vi tror att Content Marketing är och många av Triggerfish kunder jobbar strategiskt och operativt. Enligt flera undersökningar saknar en majoritet av företagen i Sverige en strategi för Content Marketing.

Vi ville ta tempen på ämnet och analysera vad som händer inom Content Marketing.

Ta fram en strategi för Content Marketing

Vi vädjar till våra kunder med en krass uppmaning och påminnelse – ta fram en strategi. Grunden i all content marketing är att ta fram en strategi – en strategi som täcker vem du skall kommunicera med, varför och hur.

Strategin måste täcka in:

Jobba med Influencers

Det andra säger väger betydligt tyngre än när du själv säger det. Inom konvertering pratar man mycket om “Social proof” vilket innebär att man vill förstärka ett varumärke genom att andra talar positivt om det.

Vanligtvis förväntar man sig att ett samarbete med influencers innebär att influencern talar positivt om ett varumärke eller dess produkter / tjänster på sina egna kanaler. Och även om det fortfarande är en bra strategi, finns det ett annat tillvägagångssätt som börjar bli allt mer vanligt: influencern skapar innehåll för dina egna varumärkeskanaler (din blogg, dina sociala nätverk osv.).

Detta har en hel del fördelar för ditt varumärke, allt från att bygga trovärdighet till att öka trafiken och antalet följare när du lockar till dig influencerns publik.

Många tror att influencers bara handlar om konsumentprodukter. Men vi börjar se mer och mer att influencers dyker upp även inom B2B och mer nischade områden.

Hur fungerar då dessa typer av kampanjer? Genom att ha kända och respekterade influencers från din nisch skapar intressant innehåll för dina kanaler kan de sedan marknadsföra detta innehåll på sina kanaler och hjälpa till att driva trafik till din plattform.

Ett konkret förslag är att få in ert bolag i olika nischade podcasts alternativt skapa en egen podd och bjuda in influencers.

Tänk “out of the box” och nyttja LinkedIn är vår rekommendation.

Anpassa ditt innehåll för röstsökning

Om du ännu inte har börjat använda röstsökning själv i ditt dagliga liv kommer du troligtvis bli förvånad över hur många som faktiskt använder det regelbundet. Och chansen är att med det ökande användandet av t ex Google Home, Amazon Alexa och tjänster som Apples Siri, kommer röstsökning bara att fortsätta växa – tills det kanske blir det nya normala. Vissa indikerar att om att hälften av alla online-sökningar kommer att vara röstsökningar senast inom 2-3 år.

När det gäller innehållsmarknadsföring måste marknadsförare börja optimera innehållet – eller åtminstone en del av innehållet – för röstsökning.

En av de viktigaste aspekterna är att du måste få ditt innehåll att vara det utvalda “featured snippet” – den sammanfattning av svar som visas högst upp i ett Google-sökresultat och som svarar på din sökfråga – och vet vilka sökningar som resulterar i “featured snippets”.

Idag är mycket innehåll byggd utifrån att man berättar, med sök skall du skriva svaret på en fråga. Tex: “Hur skapar man en Content marketing strategi?” som ett exempel istället för “Detta är Content marketing”.

Content marketing och artificiell intelligens, AI

Det är väl känt att Sverige ligger efter inom området AI samtidigt är vi alla övertygade att det kommer påverka det mesta vi tar till oss inom en snar framtid.

Ett av de främsta sätten som AI kommer att påverka Content marketing har att göra med analys och maskininlärning. AI samla och tolka stora mängder data samt presentera individbaserad information utifrån data. Spotify är ett bra exempel på bolag som kommit långt inom AI där vi lyssnar på musik baserat på vad data analyserat att vi bör gillar.

AI påverkar redan mycket inom tex. SEO och SEM och sannolikt kommer AI att förändra innehållsmarknadsföring på många sätt de närmaste åren.

En hel del kraftfull AI-teknik finns redan. Men det är mycket som inte är tillgängligt ännu. Detta kommer förändras under de närmaste åren och då kommer vi verkligen att se de effekter som AI kommer att ha på Content marketing.

Så vad betyder detta då för utformningen av innehållsmarknadsföring?

För det första kommer det att innebära att marknadsförare kan skapa bättre strategier för innehållsmarknadsföring. Ju mer information du har om din målgrupp och målgruppens intressen och preferenser, desto lättare blir det att skapa och leverera den typ av innehåll som målgruppen faktiskt vill se.

Dessutom kan du med all denna data också bygga kraftfulla och väldefinierade målgruppssegment. Detta kommer i sin tur att möjliggöra för dig att skapa ett personligt innehåll för vart och ett av dina målgruppssegment – innehåll som är personifierat utifrån personliga egenskaper, shoppingbeteende, intressen, var kunden befinner sig, behov, mm.

Införliva fler typer av innehåll i din strategi för att nå en bredare publik

Människor konsumerar många olika typer av innehåll varje dag, med hjälp av olika kanaler. För att nå dessa målgrupper är det viktigt att inte bara vara närvarande på flera kanaler men också skapa olika typer av innehåll för olika delgrupper av din publik:

Agera blixtsnabbt vid händelser

Att ha en strategi är A & O men att vara förberedd på händelser i samhället och agera kan skapa en enorm PR-maskin. Ett exempel är när SSU-politikern tog taxi från Sälen och Swebus gick ut med ett budskap om att deras buss gick samtidigt för 300:- .

Slutsats: Content marketing är här för att stanna men konkurrensen om besökarnas uppmärksamhet är knivskarp. Du måste hela tiden tänka kreativt, nytt och hålla dig à jour med vad som händer.

Lycka till!