Googles sökresultat med sin extraktion av innehåll, grafik, listningar som är utfällningsbara, samt videoklipp direkt i resultaten, har visat sig fungera väldigt bra (för Google). Närmare hälften av alla de sökningar som gjorts i år stannar vid resultatsidan. Detta är bra resultat för Google, som har arbetat intensivt på att få sökande att stanna längre på den egna domänen. För de som äger webbplatserna och som vill få över trafiken till sin egna webbplats är det inte lika bra.
Lite intressant statistik i sammanhanget:
- 48,96% av sökningarna sker utan att att man klickar sig vidare överhuvudtaget.
- 7,2% av klicken leder till sponsrade länkar. Bra läge att investera i Google / Alphabet.
- Drygt 6% av alla sökningar går vidare till sidor som Youtube, Google Maps och andra sidor som ägs av Googles moderbolag Alphabet
- 12% av alla klick från sökningarna slutar dessutom på en Googleägd site, och i hälften av alla fall handlar det om Youtube.
- 45% av alla sökningar går sedan vidare till sidor som Google inte äger.
Statistiken kommer ifrån företaget JumpShot. Den har analyserats av SparkToro och underlaget är amerikanska sökningar som gjordes under första kvartalet i år. Mer än 150 miljarder sökningar granskades.