Fick idag ett samtal från en kund som har fått osedvanligt mycket hänvisningstrafik i Google Analytics. Detta kanske låter som ett angenämt problem? Vem vill inte få mer trafik till sin webbplats?

Får du upp mycket hänvisningstrafik som du inte känner igen?
Får du upp mycket hänvisningstrafik som du inte känner igen?

Hänvisningstrafiken var från källor så som www1.social-buttons.com, site3.free-share-buttons.com, buttons-for-website.com, semalt.com, sharebutton.net, theguardlan.com, googlsucks.com och många fler. Dessa kan generera hundra till tusentals ”besök”.

Problemet är att detta inte är riktiga besökare, utan robotar som går in på din webbplats och lämnar ett avtryck i Google Analytics. D.v.s. detta ger missvisande statistik och om man försöker arbeta med en seriös analys och uppföljning så skapar detta väldigt stor oreda. Det är som att ta sitt bankkonto och ta saldot x 100. Detta ger ju en ganska missvisande uppfattning om ens situation och kan leda till dåliga beslut. Samma sak gäller för missvisande statistik på webbplatsen, då beslut som grundas på denna kan ge ett dåligt resultat.

Varför får man hänvisningstrafik som är spam?

Ursprungstanken bakom detta dåliga marknadsföringsknep är att väcka intresse för webbplatserna som syns i din Google Analytics statistik. De vill att du ska börja undersöka vad är det är för sida som driver så mycket trafik till din webbplats alternativt få dig att bli intresserad av deras erbjudande ”Get Free Traffic Now”. Det sistnämnda är så kallade clickbait (klickbete för att driva trafik till deras egna sidor).

Några av de vanligaste scenariona till varför dessa sidor vill få in dig på sin webbplats är:

Oavsett vad deras anledning är så är det oftast ingenting som är bra för dig. Deras marknadsföringsteknik och erbjudande är detsamma, om inte värre, som du kan förvänta dig av vanliga e-post spam.

Hur tar man bort hänvisningstrafik som är spam?

När du har läst så här långt har du förhoppningsvis bestämt dig för att du varken vill klicka dig in på några av dessa länkar eller ha dem i din Google Analytics statistik, vilket är super! Då ska jag berätta för dig hur vi löser problemet.

hanvisningstrafik-google-analytics1Det första man kan göra är att aktivera Google Analytics övergripande filter för spam och botfiltrering:

Detta var den enkla biten. Att kryssa i denna ruta ger dig tillgång till IAB/ABC internationella spindel- och botlista. Du kan inte få tillgång att läsa den, men Google Analytics kommer nu automatiskt ta bort alla spindlar och robotar som kryper igenom din sida som finns på denna lista.

Denna sida tillåter de ”bra” spindlarna och robotarna att fortsätta besöka din sida (t.ex. Googles spindlar som ser till att indexera din sida så att den är synlig i Googles sökmotor).

Denna lista kostar annars mellan $7000 – $14000. Denna lista uppdateras också ständigt med nya oönskade spindlar och robotar. Däremot kan det alltid hända att saker slinker igenom ändå. Därför är det alltid bra att själv sätta upp ett filter för detta och sätta in som rutin att uppdatera detta filter kontinuerligt om man märker att man börjar få mer oönskad hänvisningstrafik.

Skapa ett filter för att filtrera bort oönskad hänvisningstrafik

Detta är en mer avancerad lösning och om du inte är helt säker på vad som är oönskad hänvisningstrafik eller inte så rekommenderar vi inte att du gör detta, då du kan ta bort trafik som du egentligen vill ha. Det räcker oftast ganska långt att bara använda sig av den standardiserade lösningen som Google Analytics erbjuder och som beskrivs ovan.

För att skapa ett avancerat filter för att få bort oönskad hänvisningstrafik ska man göra följande:

Denna lista kan du med fördel uppdatera om du ser att du får in mer oönskad trafik från andra källor. Var noggrann med att säkerställa att det verkligen är oönskad trafik innan du vidtar åtgärder.

Vill du få hjälp att implementera detta på er webbplats eller diskutera hur du kan på bästa sätt använda Google Analytics? Tveka inte att höra av dig till oss på Triggerfish så hjälper vi gärna till!