Den 1 juli 2023 ersätts Google Universal Analytics med Google Analytics 4 (GA4). Versionsbytet har stora konsekvenser för dig som använder nuvarande GA och kräver att du tar steg för att säkra att du har historisk data att tillgå även efter 2023.
Google Universal Analytics överges
I korta ordalag är denna GA-version inte längre helt kompatibel med dagens lagstiftning, exempelvis på grund av GDPR och resultatet av domen Schrems II. Integritetsfrågan och USA:s insamling av persondata via verktyget har länge varit på tapeten. I Sverige använder vi fortfarande GA men i flera länder, exempelvis Frankrike och Österrike, har det blivit olagligt att nyttja analysverktygen.
Vad händer med gammal data i GA?
Efter 1 juli 2023 kommer alltså inte USA samla in mer data. Den data som finns sedan tidigare är tillgänglig fram till december 2023, därefter raderas den permanent.
Du kan INTE exportera all historisk data
Det går inte att exportera all historisk data från din gamla GA-uppsättning till GA4. Det innebär att ju senare du går över till nya versionen, desto mindre historik har du att gå på.
Google, och vi, uppmanar dig därför att göra flytten så snart som möjligt. För att ta ett exempel: om du börja använda GA4 den 1 juli 2022 så har du precis ett års data att tillgå när gamla GA slutar gälla 1 juli 2023.
Fem fördelar med GA4
- Förbättrad händelsespårning, maskininlärning och ökad flexibilitet kring vad du kan spåra.
- Bättre anpassat efter exempelvis cookies och ad-blockers, något som idag gör att spårning stoppas.
- Kan enklare spåra data från flera olika plattformar.
- Större integritetsfokus än tidigare.
- Gratis och lätt att para ihop med andra verktyg såsom Google Tag Manager.
… och tre nackdelar
- Gränssnittet ser annorlunda ut vilket kräver inkörningstid för dig som ska använda det.
- Den ökade friheten att spåra som du vill ökar komplexiteten i användningen. Det kan lätt bli överväldigande om du inte är insatt.
- Historisk data försvinner vid bytet, det tål därför att nämnas igen: rigga ditt GA4 sooner rather than later.
Två alternativ för dig som inte vill köra GA
Matomo
Matomo är en all-in-one analysplattform, byggt på open source, med fokus på ägandeskap kring data och flexibilitet. Verktyget har därför blivit ett populärt val hos många svenska myndigheter.
Fördelar med Matomo
- Lagrar data inom EU vilket gör att data hamnar aldrig i USA.
- Det går att self-hosta data.
- Du kan importera historisk data.
- Samplad data används inte.
- Du får även funktionalitet för heatmaps, session recordings och surveys.
Plausible
Plausible är en ny spelare från 2019 som absolut är en värdig konkurrent till Google Analytics. Fokus ligger på privacy first och enkelhet, även detta verktyg är byggt på open source.
Fördelar med Plausible
- Mindre komplext verktyg och du kan skapa bra dashboards med färre KPI:er vilket kan vara en fördel för dig som lätt går vilse i både GA:s och Matomos breda och djupa dataurval.
- Sätter inga cookies och samlar in data anonymt vilket gör att du slipper cookiehanteringen.
- Lätt script på under 1kb.