Säg tjenixen till en av våra starka TF-profiler och ta del av hur hon tänker kring sin roll, både på Triggerfish och som kvinna i tech-branschen.

Hon är lite av en bollkonstnär, vår Tessan. Teamchef över ett team bestående av två projektledare (inkl sig själv), sex utvecklare och en designer. Hon projektleder löpande flertalet kunduppdrag. Har ansvar för (surprise, surprise!) kompetensområdet projektledning. Sitter i ledningsgruppen. Hon har med andra ord mycket på rull på en dag. Och det är så det ska vara, om hon själv får välja. 

I rollen som teamchef har hon ett övergripande ansvar för teamet, både ur ett kund- och medarbetarperspektiv. Det innebär att hon tillsammans med säljavdelningen ser till att Triggerfish tar sig an passande projekt, ansvarar för planering, måluppföljning, arbetsprocesser och driver det dagliga arbetet framåt. 

Vilka egenskaper behövs för att lyckas i en roll som din tror du?

– Eftersom vi som teamchefer även jobbar som projektledare ska man kunna vara en del av teamet samtidigt som man behöver vara trygg med att visa riktning och ta beslut, då i rollen som teamchef. 

Att vara lyhörd är en annan nyckel till framgång, att veta vad teamet behöver och hur det kan matchas mot kundens behov. 

– Där behöver du som teamchef prioritera det som ger störst effekt, för både kund och team, och även driva förändringsarbetet. Jag står också för mycket pepp på vägen och jag involverar teamet i olika frågor för att skapa engagemang och motivation. 

Jämställdhetsfrågan är alltid på tapeten i vår bransch. Funderar du någonsin själv på att du är tjej i en ganska killtät bransch?

– Inte särskilt ofta, faktiskt. Visserligen är många av utvecklarna män, så även hos oss, men i de flesta andra roller är könsfördelningen mer blandad eller flest kvinnor. På Triggerfish har vi ju majoritet kvinnor i exempelvis ledarroller. 

Triggerfish rekryterar inte helt förvånande många utvecklare, ofta killar. Hur tror du att man kan locka fler tjejer till utvecklaryrken?

– Mycket ligger nog i att marknadsföra yrket på ett sätt som attraherar både kvinnor och män. Jag tror också att det är viktigt att låta fler få inblick i yrket i yngre åldrar genom exempelvis praktik och skolbesök, samt stötta initiativ som bidrar till en gemenskap för tjejer som vill lära sig utveckla. 

Oavsett om det handlar om kvinnor eller män så är den största vinningen att rekrytera personer med olika erfarenheter, säger Tessan. Det är då man kan fläta samman den kunskap som behövs för att ge kunder olika perspektiv, och stärka upp den kompetens som behövs inom bolaget. 

– Vi brinner alla för olika saker och har en förmåga att hantera och strukturera saker på olika sätt. Ju mer inkluderande vi är desto större möjlighet har vi att fånga upp fler perspektiv och komplettera varandra på ett ovärderligt sätt. En bra blandning av både kön, bakgrund och åldrar är ofta positivt för att skapa en kreativ och utvecklande miljö.  

Vi är lite partiska (såklart!) och vet att du är väldigt uppskattad som ledare. Har du något motto som du arbetar efter?

– Inte direkt, men jag är optimistisk och försöker vända det mesta till något positivt.
Det finns alltid en lösning, bara du vågar prova! Jag litar på att teammedlemmarna tar kloka beslut på egen hand, vi arbetar tillsammans genom att nyttja varandras kompetenser och så gör jag mitt bästa på min kant för att vi ska ha kul längs vägen. Att skratta är viktigt, och det gör vi mer än gärna på Triggerfish!