För diakonia.se har vi vunnit den fantastiskt fina förstaplatsen i Publishingprisets kategori ”Webb som marknadsför föreningar och organisationer”.

Syftet med diakonia.se är att vara ett skyltfönster och plattform för allt det fina som Diakonia gör runt om i världen. Deras uppdrag är att förändra orättvisa strukturer som orsakar fattigdom, ojämlikhet och förtryck och de arbetar enträget för varje människas rätt till ett värdigt liv. Genom att skapa en webb som engagerar och sprider kunskap om hur man kan vara med och förändra världen så har vi tillsammans med Diakonia förärats med GULD i Publishingpriset 2022. 

Hur känns det?

Suuuper, tackar som frågar. 

”Det låter kanske konstigt men vi trodde verkligen inte vi skulle vinna i år igen. Vi vann (ju) med Krav.se förra året och blev om möjligt ännu gladare i år. En gång ingen gång tänker vi, men två gånger på raken. Då börjar vi tro att vi faktiskt kan det här med att ta fram användarvänliga och målgruppsanpassade webbplatser.” , säger Jakob Pernvik, VD på Triggerfish.

Även Diakonia gläds såklart med vinsten:

“Jag är så otroligt stolt över att vi har tagit guld tillsammans! Det är bara att konstatera med det bästa teamet så är allt möjligt”, säger Ulrika Runge, Produktägare av diakonia.se

Kort om vad vi gjort

Triggerfish påbörjade projektet med nya Diakonia.se under våren 2020. Vi ansvarade och drev ett antal workshops samt analyserade Diakonias möjligheter ur ett digitalt perspektiv. Utifrån insikterna från dessa, och tillsammans med gedigen datainsamling, tog vi fram en strategi för projektet och hur Diakonia.se bäst skulle formas. Med avstamp i att ingjuta hopp hos människor blev vårt fokus att bygga en webbplats som med tydlig logisk struktur och visuell hierarki påvisa den effekt som Diakonia har runt om i världen.

Att detta sedan resulterade i följande guldmotivering känns så fint. <3

För starka bilder, strukturerade formulär och copy med klockren målgruppsanpassning.

Triggerfishare som tagit fram diakonia.se

Här är guldgänget:

Tack till er och även alla andra inblandade som gjorde detta möjligt!

Kort om priset

Publishingpriset är en heltäckande pristävling för film, print och webb. Webbavdelningen har nio kategorier där du exempelvis bedöms på textinnehåll, visuella inslag, form och användbarhet. 

Mer om Publishingpriset och alla vinnare