Centrum för Näringslivshistoria arbetar med att bevara och berätta näringslivets historia. Triggerfish är ansvarig webbyrå med syfte att lyfta fram och presentera bolagens historia i ett digitalt format.

En webbplats är ett utmärkt sätt för att presentera historiskt material på ett lättillgängligt och modernt sätt. Den senaste månaden har vi lanserat tre nya webbplatser med denna målsättning:

Webbplats för ICAs historia

ICA 100 år

I år fyller ICA 100 år och Centrum för Näringslivshistoria fick i uppdrag att framhäva ICA-historiens viktigaste händelser inom fem områden (organisationen, handlaren, maten, reklamen och konsumenterna).

ICA har en inspirerande historia, som vi ville berätta på så många sätt som möjligt.

Mia Ravnborg, ansvarig projektledare på ICA-handlarnas Förbund.

Som digitalbyrå har Triggerfish varit en del i detta uppdrag då vi ansvarat för den tekniska produktionen av webbplatsen www.ica-historien.se. På webbplatsen kan du läsa berättelser inom de olika områdena, bläddra i en tidslinje, se bilder och filmer i ett arkiv samt söka dig till information och mediafiler genom en stor mängd kategoriserat innehåll.

Triggerfish byggde en lösning med en struktur och form som gjorde att ICAs historia enkelt kunde presenteras, och enkelt kommer att kunna fyllas på efterhand.

Anders Sjöman, projektansvarig på Centrum för Näringslivshistoria.

Här kan du läsa mer om Centrum för Näringslivshistorias arbete för att uppmärksamma ICAs jubileumsår 2017.

Webbplats för Alectas historia

Alecta

I 100 år har pensionsjätten Alecta, tidigare SPP, levererat tjänstepensioner. Berättelser från denna tid finns nu samlade på Alectas historiesite som Centrum för Näringslivshistoria tagit fram innehåll till och Triggerfish har designat och utvecklat. På webbplatsen kan du läsa berättelser inom olika huvudområden, fördjupa dig i en tidslinje, se bilder och filmer i ett arkiv, lyssna på poddar samt söka dig till information genom kategoriserat innehåll.

Vi använder historien lika mycket för att lära av det förflutna som att spana framåt. Därför berättar vi den på så många sätt vi kan, såväl fysiskt som digitalt.

Steffanie Larsen, ansvarig projektledare på Alecta för 100-årsfirandet.

En grundläggande historia kan paketeras på många sätt. Den lösning som Triggerfish byggde är ett växtvänligt nav för alla de former vi tog ut Alectas historia i, såväl texter som bild, video och poddar.

Anders Sjöman, Centrum för Näringslivshistoria.

Här kan du läsa mer om Centrum för Näringslivshistorias arbete för att uppmärksamma Alectas jubileumsår 2017.

Webbplats för L.O. Smiths historia

The Absolut Company – LO Smith

Mannen på Absolut-flaskans sigill är bränn­vins­kungen Lars Olsson Smith. LO Smith var en man som berörde och mycket finns skrivet om honom, men det finns fortfarande luckor i historien. För The Absolut Company, och genom Centrum för Näringslivshistoria som arbetat fram grundberättelsen, har Triggerfish designat och utvecklat webbplatsen om LO Smith. Webbplatsen är även ett upprop till alla som har historiskt material om LO Smith och hans tid att bidra med sina kunskaper. Vad vet du om mannen på sigillet?

På webbplatsen finns en tidslinje med filtrering på olika områden och möjlighet för besökarna att själva bidra med berättelser och bilder som successivt utökar webbplatsens innehåll.

Här kan du läsa mer om Centrum för Näringslivshistorias uppdrag från The Absolut Company om en uppropssida för LO Smith.