Hos oss på Triggerfish lägger vi stort fokus på att, hur omfattande och tekniskt utmanande en webbplats än är, så ska den alltid vara enkel och kul att underhålla. Därför blev vi väldigt glada när vi nyligen nåddes av nyheten att flertalet av Triggerfish kunder har gått till final i årets upplaga av kommunikationstävlingen Publishingpriset.

I samma takt som webbens betydelse ökat inser allt fler företag och organisationer också vikten av att hålla sin webbplats levande med högkvalitativt och intresseväckande innehåll för att budskapet ska nå fram till rätt målgrupp. Det som syns för besökarna är i de flesta fall resultatet av en väl genomtänkt strategi som mynnat ut i design, text- och visuellt innehåll. Just dessa delar är tillsammans med användbarhet det som juryn för Publishingpriset har i åtanke när de ska dela ut priset för lovvärd redaktionell kommunikation och marknadskommunikation.

I tävlingens webbplatskategorier har Triggerfish varit involverade i fem projekt som blivit nominerade. Flest är det i kategorin ”medlemssajter” där hela tre av de fyra finalisterna är webbplatser som vi fått förmånen att vara delaktiga i. Det tycker vi såklart är fantastiskt kul och vi vill passa på att ge en stor eloge till alla de administratörer som dagligen gör ett så otroligt bra arbete med att förvalta de webbplatser som vi hjälpt till att ta fram! Här presenteras de finalister som vi hejar lite extra på:

Folkets Hus och Parker

Nominerad i kategorin ”Medlemssajter”. Folkrörelsen Folkets Hus och Parker består av drygt 500 demokratiska mötesplatser i hela Sverige och tillsammans lockar dessa miljontals besökare varje år. Webbplatsen uppdateras flitigt med evenemangs-, arrangörs-, medlems- och pressinformation i ett trevligt format.
Gå till webbplats

Svensk Biblioteksförening

Nominerad i kategorin ”Medlemssajter”. Svensk Biblioteksförening samlar och sprider kunskap, inspiration och gemenskap hos alla som jobbar på Sveriges bibliotek. Webbplatsen är en hub för medlemmar att bland annat ta del av information, kommande evenemang och utbildningar samt engagera sig i regionföreningar och expertnätverk.
Gå till webbplats

BKR Inspiration webbplats

BKR Inspiration

Nominerad i kategorin ”Medlemssajter”. Lera är ett inspirationsmagasin om kakel och klinker som ges ut av Byggkeramikrådet i samarbete med contentbyrån Chiffer. BKR Inspiration ger digitala läsare möjlighet att ta del av de mest populära artiklarna på ett lättillgängligt och inspirerande sätt.
Gå till webbplats

Företagskällan

Nominerad i kategorin ”Informationssajter yrke och bransch”. Företagskällan är en webbplats för lärare med gratis lektionsmaterial om företagshistoria från arkivet Centrum för Näringslivshistoria. Varje månad läggs det upp nya lektionstips på sajten i form av skolmaterial med lektionsförslag. Dessa ämnen och lektionsförslag är relaterade till varandra för att besökaren enkelt ska kunna hitta inspiration.
Gå till webbplats

Webbplats för ICAs historia

ICA Historien

Nominerad i kategorin ”Informationssajter yrke och bransch”. Webbplatsens innehåll bygger på det stora historiska arkiv som ICA och ICA-handlarnas Förbund deponerat på Centrum för Näringslivshistoria. Arkivet består av över 700 meter handlingar, hundratusentals bilder, filmer, ljudfiler, trycksaker, marknadsföringsmaterial, tidningar och andra dokument. Allt detta är paketerat och presenteras på webbplatsen genom artiklar, tidslinje, mediagalleri och en avancerad sökfunktion.
Gå till webbplats

Måndagen den 23 oktober offentliggörs årets alla sju kategorivinnare och vinnaren av Publishingprisets Grand Prix (bäst tävlande bidrag i samtliga kategorier) under en prisutdelning på Berns i Stockholm. Vi önskar alla finalister ett stort lycka till!