I januari 2015 tog sig Triggerfish an uppdraget att skapa en ny digital plattform för Hemavan Tärnaby. Sedan lansering har webbplatsen ökat sin konvertering med 15%.
Målet med webbprojektet som vi startade tillsammans med Hemavan var att;
- Skapa en snygg och inspirerande webbplats som avspeglar upplevelsen att vara på besök i Hemavan. Fånga känslan genom att jobba med inspirerande bilder och filmer.
- Skapa en webbplats med mål att vara navet i all digital kommunikation.
- Öka försäljning genom en snyggare integration med deras bokningsplattform från Citybreak.
- Lansera en webbplats som är mer målgruppsinriktad samt användarvänlig för besökaren.
- Skapa en bra och tydlig sökfunktion.
- Pusha för erbjudanden och tilläggsprodukter.
- Jobba med ”före, under och efter” ett besök i Hemavan.
- Inspirera och engagera genom deras närvaro på sociala medier.
- Skapa en enkel administration för Hemavans personal.
- Nå de mobila besökarna med en ultimat upplevelse via mobilen.
Projektet startades under första halvan av 2015 då Triggerfish besökte Hemavan, intervjuade personal, ledning och andra stakeholders. Vi tog fram koncept, design och manér och givetvis teknisk produktion i WordPress.
En av utmaningarna i projektet var primärt att få till en bra, sömnlös och konverterande yta med Citybreak.
På sommaren stod webbplatsen klar och lanserades på tid.
Resultatet
Hemavan vann i januari 2016 priset som årets onlineupplevelse bland alla turistdestinationer i Norden. Priset delades ut av Visit Summit.
Motiveringen löd:
www.hemavantarnaby.com bjuder in gästen redan i sin digitala upplevelse och förmedlar på ett exemplariskt sätt känslan, möjligheterna och upplevelsen från fjället till oss besökare redan på startsidan. Hemavan Tärnaby ger oss upplevelsen vi söker redan när vi sitter vid skrivbordet eller hemma i soffan och bokar.
Statistik mellan 7 sep 2015 – 28 jan 2016:
- Antalet bokade gästnätter har ökat med 15%
- Antal gäster som har bokat sin resa till Hemavan Tärnaby har ökat med 19%
- Antal besök på webben har ökat med 27%. Antalet unika besökare har dock minskat med 24%.
- Antal besökta sidor/session har ökat med 58%.
- Avvisningsfrekvensen har sjunkit med 40%.
- Antal besök med mobilen har ökat med hela 144%!