Vi träffar ofta kunder som har webbplatser med väldigt mycket innehåll och långa texter. Problemet är att ju mer uppkopplade vi blir desto kortare kan vi koncentrera oss på innehåll och letar hela tiden efter någonstans att klicka.
Vi läser inte webbplatser – vi scannar eller skummar igenom dem. Man kan ofta tänka sig att hjärnan vill slå mot Ja eller Nej och hjärnan är blixtsnabb med sitt val.
Har jag kommit rätt? (Ja / Nej)
Känns webbplatsen / företaget relevant? (Ja / Nej)
Skall jag klicka på denna knapp? (Ja / Nej)
Många pratar idag om content marketing och att man skall skriva och producera mycket innehåll. Det går lite stick i stäv med sättet som vi besöker webbplatser idag och är en utmaning för oss som äger, producerar och driver webbplatser.
Ett sätt att förstå hur en besökare ser på din webbplats är att tänka att webbplatsen är en vägskylt man kör förbi i 90 km/h. Då förstår man hur snabb en besökare är när man ser på en webbplats budskap.
Vårt beteende
Vi letar allt som oftast efter något speciellt och vill ogärna leta för länge. Därför cirkulerar vi runt webbplatser likt hajar som letar efter något att bita i (klicka). Vi rör oss konstant och stannar aldrig förrän vi är nöjda. Det innebär att vi inte stannar upp utan fortsätter att klicka hela tiden.
Vi vet att vi inte behöver läsa ALLT. Vi är egentligen bara intresserade av en friktion av all information och läser bara den lilla del information som är relevant.
Det viktiga är att ge besökaren den information som man letar efter med hjälp av en väl genomtänkt sitemap och smarta lösningar såsom nyttjande av brödsmulor (breadcrumbs), läs mer knappar, andra läste även detta osv.
Scrollande startsidor
En påtaglig trend som pågår just nu är att ha långa scrollande startsidor. Många kunder frågar oss om det är bra eller dåligt. För att svara på frågan brukar jag förklara att dagens scroll är en av de första designtrender som fötts ur en hårdvara. Det började med mobilen där tummen swipar responsiva webbplatser följt av de två fingrarna som scrollar på pekplattan på den bärbara datorn (som nu även finns på PC har jag hört).
De stora nyhetssiterna följde snabbt med i trenden där besökaren kan skumma igenom webbplatsens innehåll för att få en överblick. Vi ser ofta få klick på innehåll långt ner i en scroll, däremot stannar besökaren längre på dessa sidor även om de i slutändan ofta klickar på huvudmenyn. Av den anledningen gör vi ofta en ”sticky meny” som hänger med när man scrollar.