Enligt nyligen genomförda undersökningar surfar svenskarna alltmer på fler enheter (dvs. datorer, surplattor och smartphones) och en tydlig trend är att man byter enhet flera gånger under dagen.

Enligt undersökningsföretaget Inizio som intervjuat 8000 personer surfar 79% av alla svenskar på sin mobil när det är reklampaus på TVn. För ungdomar är siffran nästintill 100%. Detta ställer till det för alla reklamfilmer som ofta inte tänkt på att de får väldigt många mobila besökare. Branschen behöver förändra sitt sätt att hantera tv reklam och var trafiken leder är slutsatsen.

När man analyserar köp via mobilen visar analyser från Google att upp emot 60% av köpen börjar via mobilen men i de flesta fall avslutar man köpet via datorn. Man har också från Google sett att siter som inte är mobilanpassade har en väldigt låg konverteringsgrad (man nämner siffror under 1%) medans webbplatser som är mobilanpassade konverterar nära 60%. Ofta är konverteringen att man kontaktat eller besökt företaget.

När man analyserat webbplatser som släppt genomarbetade mobilanpassningar ser man att konvertering har ökat på de större skärmarna. Alltså att de mobila besökarna flyttar över till större siter och avslutar sina köp här.

Vi tycker denna trend och statistik är oerhört fascinerande och intressant då vi står inför ett stort skifte. Många pratar nu om att mobilen kommer gå förbi datorn under våren/sommaren nästa år. Den som lever får se… Läs mer om hur vi genomför responsive design i våra projekt.