På Triggerfish har vi det stora nöjet att varje dag hjälpa våra kunder med att ta fram snygga-, målgruppsanpassade-, konverterande- och moderna webbplatser som ger stöd åt våra kunders affärer.
En sak vi ofta tänker på är hur vi kommunicerar vad det är vi faktiskt gör, vad det är vi levererar till våra kunder, vilket projekt jobbar vi tillsammans med just nu?
Till vår glädje hamnar väldigt många upphandlingsunderlag och offertförfrågningar på veckobasis i våra inkorgar och de allra flesta rubricerade någonting i stil med
- Upphandling ny hemsida Företag AB, eller
- Företag AB, Offertförfrågan ny Hemsida, eller
- Vad kostar en ny hemsida?
De allra flesta efterfrågar alltså ett kostnadsförslag på att få göra ett Hemsideprojekt tillsammans med oss där slutprodukten kommer att vara en Hemsida. Vi kommer att hålla workshops, ta fram grym design, planera innehåll, strukturera en sitemap, producera copy, leta/ta bilder, klura på smarta integrationer, för att slutligen skriva kod – snygg kod som vi är stolta över.
Internt ser vi oss inte som en Hemsidebyrå utan som en en Webbyrå – en byrå som producerar webbplatser – allra helst i WordPress. Men inte heller det är helt sant, eftersom vi hjälper våra kunder med mer än att bara producera en webbplats – vi är med och för hela den digitala satsningen framåt. Är vi kanske en Digitalbyrå? Får man säga så?
Undertecknad är noga med att tvätta bort ordet Hemsida till fördel för Webbplats i all kommunikation, såväl intern som extern, kanske lite väl nitiskt ibland – eller? Det är för en god sak. Det är för att om någon ska ”säga rätt” så är det vi verkar i branschen, även fast vi vet att fler av er googlar på just ”hemsida” framför ”webbplats”.
Svenska datatermgruppen skriver på sin webbplats:
Ordet hemsida bäddar för begreppsförvirring och bör därför helst inte användas alls. I stället bör man använda andra, mer precisa termer:
webbplats, webbsida, ingångssida och startsida
Personligen håller jag inte riktigt med Svenska datatermgruppen, det sker aldrig någon begreppsförvirring när vi läser våra offertförfrågningar, vi vet vad som efterfrågas – vi är ju en professionell webbyrå.
För dig är huvudsaken att du har koll på terminologin när du sitter i ett webbprojekt tillsammans med engelska kolleger. Där kan det definitivt bli förvirrande om ”homepage” används som synonym till ”website”.
Med ovan avser vi också ta ansvar, både för det vi levererar och för det svenska språkbruket för de ord vi rör oss i, runt och med.
Smakar man på ordet hemsida tycker i alla fall jag personligen inte att det känns som ingredienserna sitter där lika väl som i ordet webbplats. En hemsida smakar mer roliga gif-bilder, ComicSans, rosa bakgrund och ”Välkommen till familjen Andersson …”.
Detta blir lite tydligare om vi tar ett något senare ord som svenskans webbshop – ett ord alla förstår innebörden av, utan risk för begreppsförvirring. Tillåt mig komma med förslagen; “hemshop” och “shopsida”, vilka skulle kunna användas för en plats på internet där e-handel bedrivs. Hur smakar dem?
Vi slutade säga “dagis” efter införandet av läroplanen 1998 och säger numera “förskola” och “förskollärare” i stället för dagisfröken. Om inte annat så för respekt för alla de fantastiska pedagoger som gör ett fantastiskt jobb för oss och våra barn, eller kanske till och med för att vi vill visa för vår omgivning att ”vi har koll”.
Frågan är vad som skulle krävas för att fler skulle använda ordet webbplats. Sveriges Radio rekommenderar sina programledare att använda webbplats framför hemsida, men jag tycker inte det märks i deras sändningar riktigt – än. Men det spelar nog ingen roll eftersom internet ändå “är en fluga” 😉
Vi inser att ”kärt barn har många namn” och oavsett om du i tal eller skrift använder, hemsida, webbsida, webbsajt, sajt, sight (jo det förekommer) eller webbplats kan du vara riktigt säker på att vi på Triggerfish kommer ta hand om ditt ”barn” och leverera en riktigt grym webbplats i vårt nästa projekt tillsammans!
Mikael Mälarström
Triggerfish AB