Google har byggt om sin sökmotor med en ny sökalgoritm som är bättre på att hantera långa sökfraser och som fokuserar mer på sökningens syfte istället för enskilda nyckelord.

Den nya sökalgoritmen kallas ”Hummingbird” och presenterades när Google firade 15 år den 26:e september. Hummingbird är den största förändringen sedan uppdateringen Caffeine 2010 och enligt Google påverkas ca 90 procent av alla sökningar i världen.

Förändringarna innebär att när man nu gör en sökning med flera sökord presenterar Google sökträffar som fångar syftet med frassökningen, inte webbsidor som innehåller de aktuella sökorden.

För att hamna högt upp bland sökresultaten bör man nu fokusera mer på fördjupande texter som täcker in besökarens syfte, inte försöka ranka på utvalda sökord. Det är också viktigt att ha en väldesignad webbplats som gör det enkelt för Google att hitta innehållet.

Ett exempel på de nya förändringarna är söktermen ”max hamburgare kalorier”. Som det var tidigare skulle du kommit till en sida som liknar den här. Nu kommer du till Max egen sida för näringsvärden.

Läs mer om Hummingbird på www.searchenginejournal.com och www.searchengineland.com.